Reageer op: Windhoos en verlichting

Forums Algemeen Windhoos en verlichting Reageer op: Windhoos en verlichting

Abraxas
Deelnemer

Jane, fijn om te lezen dat je jezelf aan het terugvinden bent. Via de spirituele weg, dat is vast die zolder! Ik kan me goed voorstellen hoe het overlijden van je moeder je soms een kwetsbaar gevoel geeft.
Ik geloof dat het meestal zo is: wat je droomt, ben je zelf, maar dan in symbolen, beelden weergegeven. Een mens, een voorwerp, een landschap, enzovoort, zijn allemaal reflecties van delen in jezelf.
Een dreigend gevoel komt volgens die visie dan ook uit jouzelf. Het kan bijvoorbeeld gaan om eigenschappen, of sterke gevoelens die je (nog) niet onder ogen wilt of kan zien. Die je “buiten de deur” wilt houden. Zo ken ik een meisje dat droomde dat ze achternagezeten werd door een monster en het bos inrende. Het bos staat voor het onbewuste. Ze vluchtte in feite voor de informatie die “dreigde” in haar bewustzijn te komen. Ik heb zelf wel eens gedroomd dat er een zwart, vernietigend roofdier om mijn huis rende en dwars door glas sprong. Later begreep ik dat het een vernietigende kracht in mijzelf was. Maar het duurde even voordat ik dat in de gaten had.
Ik geloof dus dat “iets dreigends” in dromen in de meeste gevallen in jezelf zit.
Je zou je af en toe kunnen afvragen: welke storm (windhoos) woedt er in mij die ik te pijnlijk vind om onder ogen te zien?

Hartelijke groet,

Annemieke