Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Rare trappen/lift

6 jaar geleden

Dit is een droom van een week geleden ongeveer. Ik was ergens in een gebouw op een bovenverdieping, daar stond ik als het ware vast want ik kon niet naar beneden. De trap was zo stijl en gevaarlijk dat die nemen echt geen optie was. Verder waren er 2 liften, een werkte eerst niet. En de andere was een heel rare lift. Die was vierkant en klein en het ging snel open en dicht. Het moest je als het ware naar binnen zuigen, onmogelijk als je geen getrainde stuntman bent. Rare liften (en overigs ook trappen) is trouwens iets dat telkens weer terug komt in mijn dromen! Ze zijn of zoals ik net beschreef of doen hele andere dingen dan omhoog en omlaag gaan. In het echte leven heb ik geen problemen met liften, die gebruik ik graag als het alternatief een roltrap is. Want ik durf eigenlijk niet zo goed van een roltrap die omlaag gaat af te gaan. Bang dat ik verkeerd stap en val. (Dat heeft te maken met mijn loop beperking dat me onzeker maakt)

Ik weet dat omlaag gaan in een droom negatief kan zijn. Ik wilde juist graag omlaag (naar de begane grond) want daar was het veilig, maar omlaag gaan lukte me dus niet. Hoewel op een gegeven moment wel. Inmiddels in paniek was er iemand die me kalmeerde en toen bleek die normale lift het weer te doen. Ik stapte in, de deuren gingen dicht. Toen werd ik wakker dus ik weet niet of die lift daadwerkelijk omlaag (of toch omhoog) zou zijn gegaan.

Wat zou dit kunnen betekenen?

6 jaar geleden
Beheerder

Liften zijn vaak valkuilen. (Het labyrint van het onbewuste)
Je kunt de lift beschouwen als een verticale trein.
Ook als cel of tunnelblik er niet uit kunnen, gevangen voelen, benauwenis, geen uitzicht of mogelijkheden.
De lift is vaak "betoverd", ontvoert je enz. Voert je naar het onbewuste of soms zelfs iets als de hel.
Het is een verbinding tussen bewustzijnslagen en standpunten.
Je bevindt je te hoog en kunt niet naar de BG.
Dat veroorzaakt een vorm van hoogtevrees. Afdalen naar de realiteit is blijkbaar beangstigend.
De leuningen en roltrappen zijn al even eng, want de treden kunnen zomaar verdwijnen, of de trap wordt een roetsjbaan/glijbaan.
Ze hebben iets demonisch. (Freudiaans zou het een heel andere orgiastische duiding kunnen krijgen).
Omdat je blijkbaar veel achter de PC zit en van alles in je opneemt ontstaat er een fantasiewereld die je meevoert.
De wensknopjes op het scherm kunnen je van alles voortoveren. Het is als Alice in Wonderland met een tover stokje in de hand.
De lift is bijna een draakachtig monster dat je opslokt en dan moet je maar afwachten wat de boze heks ermee gaat doen.
De kleine afmetingen duiden op een bewegingsbeperking, wat ook een klein leefwereldje kan betekenen.
Net alsof je een harnas draagt waaruit je wilt ontsnappen, een metalen kille doos.

6 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. De lift als verticale trein daar zie ik ook wel een herkenningspunt in.