Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Mail en schuldgevoel

Dagboekje
30 april 2018

Ik zit achterin een klaslokaal en check mijn e-mail. Ik heb een mailtje ontvangen van iemand, die geantwoord heeft op een mailtje die ik naar - dacht ik - een vriend/collega had gestuurd. In de mail die ik heb ontvangen staat dat hij op de voorgestelde datum/tijd niet kan daten, maar wilt wel graag een ander keer daten. Ik ben in de war en kijk nog eens goed: ik heb de mail naar een verkeerde persoon gestuurd.
Dan zit ik voor in de klas en scroll ik langs wat toetsvragen terwijl de beamer aanstaat. De leerlingen kunnen dus meelezen.

De les is afgelopen en ik sluit het lokaal af als plots die vriend/collega naast mij staat. Hij zegt dat hij geschorst is, maar hij begrijpt niet waarom Ik zeg dat ik waarschijnlijk wel weet waarom (de mail) en ik voel mij schuldig. Ik stel voor om samen een stukje te fietsen.

Het klaslokaal staat voor iets leren, een belangrijke les leren. Ik zit wel achterin, dus ik ben meer een toeschouwer van die les. Ik ben een e-mail aan het lezen. In de droom dacht ik dat ik de mail naar iemand specifiek had gestuurd, maar ik heb een antwoord ontvangen van een andere persoon. Alsof ik met de persoon voor wie de e-mail bedoeld is geen contact kan maken.
Dan zit ik voorin de klas en scroll ik door wat toetsvragen (levensvragen?) terwijl leerlingen mee kunnen kijken: alsof ik de antwoorden onbewust al weet, maar het bewust nog duidelijk wil maken?
Mijn les (de les die ik moest leren) is afgelopen en ik sluit dat hoofdstuk af (ik sluit de deur). Echter staat mijn vriend/collega naast mij - het hoofdstuk is toch niet helemaal afgelopen. Hij is geschorst - hij voelt zich ergens schuldig over - maar hij begrijpt niet waarom. Alsof hij het gevoel niet kan plaatsen. Ik weet waarschijnlijk wel waar dat gevoel vandaan komt en daar voel ik mij weer schuldig over. Alsof ik meer weet dan hij, maar het niet in één keer durf te vertellen. Ik stel voor om samen een stukje te fietsen: om samen op een rustig tempo door de les heen te gaan.

Wel vreemd dat ik eerst geen contact met hem krijg, om vervolgens te ontdekken dat hij naast mij staat?

30 april 2018

Het klaslokaal zijn levenslessen of geestelijk voer. De e-mail zijn bruikbare of onbruikbare berichten die je ontvangt. Je zou kunnen overwegen wat hedendaags je normen en waarden zijn. Welke doelen wil je behalen en wat je keuzes zijn. Je verlangt naar advies van een ander, maar je hebt er niets aan. Het is iemand waarbij je hoopt om sturing te krijgen maar het heeft geen nut, maar dat wist je in je achterhoofd eigenlijk al wel. De toets maakt je bewust met wat je al weet en waar je nog aandacht aan kunt besteden. De onbeantwoorde e-mail is het onbewuste.

1 mei 2018
Beheerder

De positie in het klaslokaal kan ook een rangorde inhouden.
Achterin de klas ben je dus minder dan voor.
Velen durven niet voorin te zitten omdat de leerkracht je dan teveel in het oog kan houden.
Deugnieten gaan doorgaans achterin zitten om die reden.
Personen in je droom zijn meest delen van jezelf.
Er is dus iets waarmee je contact zoekt maar die persoon is er al, ook al merk je dat niet op.
Een beamer is een projectie van je gedachten.

Dagboekje
1 mei 2018

De uitleg kan ik plaatsen, bedankt beide!