10 Tips om beter te slapen

Half drie ’s nachts en nog steeds wakker…  Morgen moet je toch echt fit zijn voor dat examen, die spreekbeurt of een dagje uit.  Streessssss! Wat kan je allemaal doen om te stoppen met piekeren om toch in slaap te vallen?

Half drie ’s nachts en nog steeds wakker…  Morgen moet je toch echt fit zijn voor dat examen, die spreekbeurt of een dagje uit.  Streessssss! Wat kan je allemaal doen om te stoppen met piekeren om toch in slaap te vallen?

Maak je niet te druk

Relax, het is heel normaal om niet in slaap te kunnen vallen. Iedereen heeft wel eens een periode van slapeloosheid meegemaakt. Het voelt misschien alsof je in elkaar zal storten van een nachtje weinig slaap, maar dat is niet zo. Je kan best een paar nachtjes slechte slaap aan. Je lichaam zit zo namelijk zo in elkaar dat wanneer je weinig geslapen hebt, je meer diepe slaap hebt in de nachten erna en zo het slaaptekort inhaalt zonder dat je meer slaapuren maakt. Accepteer dat het soms even niet lukt om in slaap te vallen.

Ga ‘opnieuw’ naar bed

Blijf je maar woelen en draaien in bed? Blijf je maar piekeren of stressen? Blijf dan niet eindeloos liggen en stap uit bed. Ga iets doen waarbij je niet teveel hoeft na te denken, zoals een stukje in een boek lezen of wat te drinken pakken. Ga pas weer terug naar je bed als je je echt slaperig voelt.

Draai je wekker om

Zorg ervoor je niet steeds naar de cijfers op de klok kan kijken, dat leidt alleen maar tot extra stress. Draai bijvoorbeeld je wekker om. Niet alleen de duur van je slaap is van belang, ook de kwaliteit van je slaap bepaalt hoe uitgerust je wakker wordt.

Maak in gedachten een tekening

Visualiseren is een klassieke methode om je gedachten van slaapstress af te wenden. Een voorbeeld daarvan is het tellen van schaapjes, maar dat is een beetje saai. Er zijn leuker voorbeelden. Maak bijvoorbeeld in gedachten een tekening hoe jouw droomhuis er uit ziet of bedenk wat je allemaal op vakantie zou willen doen. Kies een positief onderwerp en laat je fantasie de vrije loop. Focus je op de details en al snel zul je merken dat je je aandacht er niet meer bij kan houden.

Hou je slaapkamer lekker koel

Je slaapt sneller en beter als je lichaam afkoelt. Zet een raam open en draai de thermostaat niet te hoog. De ideale slaapkamertemperatuur verschilt per mens, maar is gemiddeld zo rond de 17 graden.

Maak een to-do list

Blijf je maar piekeren over wat je nog allemaal moet doen voor school of werk? Ga rechtop zitten en noteer alles (op je smartphone). Wanneer je alles op een rijtje zet, hoe je ze ook niet meer te onthouden. Dit geeft je de rust die nodig is om weer makkelijk in slaap te vallen!

Eet een snackje

Slapen op een lege maag is geen aanrader. Neem een licht snackje zoals een cracker met kaas of een stuk peperkoek. Drink er misschien ook een glas warme melk bij. Snack wel verstandig en ga je niet te buiten aan chocola of vette dingen. Dat houdt je juist langer wakker.

Maak een ‘worst’ van je deken

Een minder voor de hand liggende tip, maar zeker effectief. Als je kamer net iets te warm is tijdens tropische nachten, moet je ervoor zorgen dat minstens een voet buiten de deken steekt. Helemaal top is om je dekbed op te rollen en er tegenaan te liggen.

Kijk niet meer op je mobiel

Kijk in bed niet meer op je mobiel, tablet of laptop. Het blauwe licht dat deze apparaten uitstralen heeft negatief effect op de slaap. Zet daarnaast je mobiel in de slaapkamer uit, zodat je niet steeds wakker wordt door geluidjes van binnenkomende berichten.

Slaap op je linkerzij

Als je op je rechterzijde ligt, loopt maagsap sneller je slokdarm in, waardoor krampen kunnen ontstaan. Als je dus problemen hebt met je spijsvertering is het belangrijk dat je op je linkerzijde slaapt om niet zonder maagsap te komen te zitten.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *