Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

prachtige ouderwetse/moderne soort kerk

6 jaar geleden

Aan de buitenkant leek het meer op een buurthuis en niet op een kerk


Ik was met een paar mensen; we keken naar het gebouw aan de buitenkant, was niet zo indrukwekkend, maar had toch sommige kleine onderdelen gezien, ramen van glas en lood etc. om met interesse er naar binnen te gaan


Toen ik in het gebouw kwam, leek het ten eerste veel en veel groter dan je aan de buitenkant kon zien en het was zeer hoog en een combinatie van gotisch, hoekig en modern en ook aparte snufjes erin gedaan
De kleuren waren veel abricot, een soort oranje-bruin, zeer mooi, een groot gedeelte van de wanden, de sfeer was warm van binnen en er waren geen bankjes in de ruimte

De mensen, waren niet velen, stonden als het ware tegen de muren aan losjes bij elkaar, rondom het gebouw van binnen, sfeer was erg en relaxt
Toen ik omhoog keek zag ik schuine spiegels, net onder het plafond ertegenaan en in die spiegels zag ik allemaal paartjes, man en vrouw naast elkander dansen en draaien, was een spectaculair gezicht in deze langwerpige spiegel die zeer hoog hing, heel mooi
Ik dacht hoe kan dit??

Er werd een vreemde taal gesproken, die deze stichting had, een soort hebreeuws, kon er niets van verstaan, maar wist wel dat ik er wel weer een keer naar terug zou komen
Toen ik uit deze grote ruimte liep en een gang binnen liep, zag ik m'n jongste zusje staan,ze was zacht en had een wit jasje met gekleurde printen erop aan. Ze zei tegen me: dat ze ergens geld aan was kwijtgeraakt, iets dat ze nooit had gedacht
Ze was teleurgesteld en vriendelijk, zacht; kwam wel zelfverzekerd over; ik dacht bijzonder dat je ook hier komt

Toen ik naar de site van de stichting ging kijken, zag ik de oprichtster met een foto van haar, een vrouw van middelbare leeftijd met grote, wat donkere ogen en zwart glad haar achterover gekamd, kwam sereen over en had een beetje glanzende blouse aan met een printje en petrolblauwe mooie kleur en ze sprak ook die vreemde taal

6 jaar geleden
Beheerder

Toen ik naar de site van de stichting ging kijken, zag ik de oprichtster met een foto van haar, een vrouw van middelbare leeftijd met grote, wat donkere ogen en zwart glad haar achterover gekamd, kwam sereen over en had een beetje glanzende blouse aan met een printje en petrolblauwe mooie kleur en ze sprak ook die vreemde taal

Heel bijzondere droom.
Het buurthuis blijkt een kerk met een mix van ouden en moderne elementen.
Tegelijk is het een soort balzaal.
Vroeger waren de kathedralen wel een sociale ontmoetingsplaats (voor de welgestelden) zonder dat er stoelen stonden.
Toen later de stoelen of banken werden geïntroduceerd moest er "stoelgeld" betaald worden. In sommige streken is dat nog steeds zo.

Ik weet niet of je zusje nog leeft? Ze heeft veel van haar waarde verloren lijkt het. Of het geloof heeft zijn waarde verloren?
Misschien is het een sekte?

Het gebouw blijkt veel ruimer dan gedacht wat ergens wijst op geestverruiming of de waarde van het geloof.
Hebreeuws was de oorspronkelijke taal van het Joods/Christelijke geloof.

Omdat er gedanst wordt, lijkt het meer op een theater dan een kerk. Je zou zeggen een profane invulling van een gebouw dat zijn functie als kerk heeft verloren. Helaas is dat op grote schaal gaande, omdat de leegloop van kerken nutteloze ruimte en onkosten oplevert.

Toch krijg je een beeld van een bijna paradijselijke sfeer. Even ontsnapt aan de realiteit.

Spiegels kunnen op zelfreflectie wijzen maar ook op narcisme, of het zijn "vensters" naar geestelijke werelden.
Vroeger beschilderde men de plafonds met taferelen van dansende en zwevende of musicerende, triomferende personen en cupido's alsof je in de hemel keek.

Het heilige en profane ineen?

6 jaar geleden

heel apart kom haar nooit tegen en nu ineens vandaag; ik wil de lift instappen bij bieb en ze roept me:jolanda! nou breekt mn klomp, in werkelijkheid hadden ze haar gister haar een teleurgestelde mededeling gedaan over haar beschadigd jasje dat was beschadigd bij een openbare ruimte aan een foute leuning van de trap vandat gebouw en dat wdwars door het jasje was gescheurd, ze was er erg teleurgesteld over dat ze zo moeilijk deden over ene klein bedrag voor reparatie

dus hebben we nog even met elkaar zitten babbelen

6 jaar geleden

laat nou ook haar favourite kleur momenteel PETROLBLAUW zijn..........

6 jaar geleden

dat is de kleur..... doet me aan oude tijden denken

ik denk dat ze bij nader inzien op weg is van de aarde naar een andere wereld met nieuwe dimensies, omdat ze in werkelijkheid sprak dat ze al zeer lang in 2 werelden leeft en het bevalt haar niet op de aarde en de mensen ook niet, heb ik begrepen...

dus blijkbaar komt ze me in de droomwereld en in de echte afscheid van me nemen

ze heeft deze winter ziektes en koude gehad en haar hond, die ze zeer lang had is einde maart, pas dus nog ingeslapen

6 jaar geleden
Beheerder

Het zou inderdaad een voorbode kunnen zijn van afscheid willen nemen.
Droomwerelden zijn zeer verleidelijk soms. (illusies)
Het beschadigde jasje kan de huid zijn of de stoffelijke verschijning. (lichaam als schelp of cocon)
Dus het bestaan zelf.
Andere kleding uitzoeken kan ook wijzen op een verlangen van "gedaante" te veranderen.
Kleerscheuren wijzen op een beschadigde reputatie of een andere blamage.
(Ze kwam er niet zonder kleerscheuren af).
Soms vallen geestelijke problemen samen met een gebeurtenis in de realiteit. (synchroniciteit)
Hierbij komt het vaak onaangepaste schaduwaspect te voorschijn. (*zoals onhandigheid, te laat komen, struikelen en vallen, ongepaste voorvallen of opmerkingen enz.)

*De acteurs Rowan Atkinson en Hugh Grant weten dat altijd precies weer te geven (maar met humor en clumsiness)

Een andere taal spreken wijst vaak op aan de andere kant zijn.
Dus in het onbewuste of in een andere bestaanswereld.
Je zou het ook wereldvreemd kunnen noemen.
Hebreeuws is een antieke taal wat een archetypische inhoud kan aangeven.
Het is niet onmogelijk dat religie hierin een rol speelt.

Wellicht is ze getraumatiseerd.
Het komt vaak voor dat men dan wil ontsnappen uit "deze wereld". (depersonalisatie en realiteitsverlies of een depressie, escapisme)

Juist die onaangepastheid aan de realiteit veroorzaakt onoplettendheid waardoor gemakkelijk ongevallen plaats vinden.
Niet zelden symbolisch.