Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

operatie en eten

5 jaar geleden

Vannacht zag ik hoe een vriend van me een man aan het opereren was met mes en vork. Hij had een apart setje bestek waarbij hij tijdens de operatie mee zijn lunch aan het eten was.

De man de geopereerd werd was bij bewust zijn toe ik me afvroeg of dat wel goed ging eten boven een open wond. Ik kon hem naar mij zien kijken.
Er was nog een 2e persoon aan de andere kant van het lichaam die mee keek. Mijn vriend ging gewoon door met eten en opereren. Af en toe zijn bestek aan de kant voor nog een hap. De gewoonste zaak van de wereld...

Het was een kleine wond en kon niet zien wat er in zat.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 5 jaar geleden door jan123.

5 jaar geleden

Dromen laten beelden in symbolieken zien en dient als verwerking van het gebeuren in je leven. Een operatie duidt erop dat je diepe kwesties of onderdrukte gedachten onder ogen ziet. Het bestek kan als tools worden gezien. Hiermee heb je mogelijkheden om te handelen. Voedsel is een eerste levensbehoefte net als kleding en onderdak. De wonden zijn de trauma’s. De tweede persoon ben jij, die toeschouwer is in je droom.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 5 jaar geleden door Esme.

5 jaar geleden

Hoi Esme dank voor je reactie,

Ik zie dat je het antwoord min of meer "gecensureerd" hebt ?

Gisteravond las ik het antwoord en wilde het nog even laten bezinken.

De opmerking die er oorspronkelijk instond: eten boven wond , niet hygeniesch en waar zijn de normen en waarden, was juist het stukje wat ik wel kan plaatsen en mij verder aan het denken zette.

Wat mij betreft mag je gewoon eerlijk zijn met wat jij ervaart. ;) De eerste ingevingen zijn vaak het best toch?

Groet Henkjan

5 jaar geleden

Ja, ik heb idd. wat verwijdert. Oorspronkelijk stond dat eten boven een wond onhygiënisch is en dat er over grenzen heen gegaan wordt. Waar blijven de normen en waarden. Had ik ook wel kunnen laten staan maar deze ingeving was op basis van het letterlijk opvatten van de droom. Ik schrok vooral toen ik de droom las. Best luguber.

Maar ik mag me ook meer houden aan de symbolieken. Het deed me in de eerste instantie denken aan kannibalisme. Het lijkt alsof de lunch komt van degene die geopereerd wordt. Hiermee wordt aan kracht ontleend. De rotzooi moet eruit met behulp van de tools. Kronos huwde zijn zuster Rheia, maar hij wilde dat geen enkele van de uit dit huwelijk geboren kinderen in leven bleef, want zijn ouders hadden hem voorspeld dat een van die kinderen hem zijn heerschappij zou ontnemen. Zodra de kinderen geboren werden, verslond hij ze met huid en haar. Christus brak het brood en zei dit is mijn lichaam en bloed (wijn). Het gaat hier om zelf overstijging.

5 jaar geleden

aha, duidelijk

Kannibalisme ging ook daar mij heen maar, dan in de zin van kannibalisme is het niet. Het straalde eerder non-chalantheid uit. Of andere normen hebben.

Betreft het zelf overstijgende. Zou kunnen, energie opdoen uit het juist hanteren van aangereikte tools waarmee ik aan het helen ben. Letterlijk en symbolisch.

De 1e interpretatie, normen en waarden kan ik letterlijk voor mezelf plaatsen. Ik heb namelijk bepaalde beschermings tactieken uit het verleden waar ik naar mijn idee al over heen aan het groeien ben maar, toch moet ik hier op terug vallen om te overleven. Voor mijn gevoel klopt dat terug vallen niet helemaal maat, toch noodzakelijk voor een bepaald deel van me. Dit terug vallen sluit niet aan bij het geen ik qua normen voor mezelf voor ogen heb.

Het lijkt dan ook dat de droom meerdere lagen en betekenissen heeft. Zou dat nou ook niet de grap van het onderbewuste zijn met dromen? Geen eenduidig letterlijk antwoord geven waardoor je gemotiveerd word om meerdere invalshoeken te bekijken? Lijk als of dromen eigenlijk een soort reflecterende vragen aan ons zijn?



2 keer bewerkt. De laatste keer was 5 jaar geleden door jan123.

5 jaar geleden

Kannibalisme kan ook spreekwoordelijk uitgelegd worden. Zoals iemands dood is zijn brood. Of als er weinig geld is uit de grote pot zoals uitkeringen of zorgkosten, is dat we mekaar opeten.

Het klopt idd. dat er meerdere lagen zijn van betekenissen. Daarom twijfelde ik ook over mijn eigen uitleg. Wat ik een andere keer kan doen is het niet verwijderen, maar toevoegen wanneer ik weer inspiratie krijg. Zo leer ik weer altijd er wat bij in de duidingen.

De verschillende invalshoeken zijn leuk als er meerdere mensen hun visie geven over dromen. Het is net een foto. Iedereen maakt dezelfde foto van bijvoorbeeld de toren van Pisa. Maar elke foto is weer anders en heeft net weer een ander verhaal. Zo ook met getuigen. De ene ziet het anders dan de andere. Ja, dromen zijn een reflectie. Het is een natuurlijke manier om de dag, momenten of situaties te verwerken.

5 jaar geleden

Leuk te lezen dat je er plezier uit haalt.
Eigenlijk best wel een filosofische benadering maar goed wel leerzaam ,zet aan tot denken ?

Helpt het duiden van andere jezelf ook in je eigen ontwikkeling ? Ik zie dat 90% geen reactie terug geeft.

Het valt me op dat je zelf nooit dromen plaatst?

Moet eerlijk zeggen dat ik er soms ook moeite mee heb om een droom te plaatsen, is eigenlijk heel prive en heb altijd het gevoel dat ik te veel prijs geef dat mensen me herkennen.

Als ik zo vrij mag zijn om mijn mening te geven over dromen van mede forum gebruikers dan lijkt me dat wel eens leuk en leerzaam.

Groet Henkjan

5 jaar geleden

Ik leg nu 3 jaar dromen uit. Toen mijn leraar nog bij het forum zat plaatste ik ook wel eens dromen, die hij analyseerde. Ik heb gelukkig nog contact met hem en soms raadpleeg ik hem, wanneer ik er niet uitkom met dromen. Ik kan mijn dromen niet goed onthouden. Maar als ik weer eentje onthoud en ik het niet kan vertalen, dan plaats ik het op het forum. C>E kan ook goed dromen verklaren en Angel Maria begint nu ook met uitleggen. Dat vind ik wel prettig, want zo blijft de site in beweging. Het lijkt me leuk wanneer jij je visie ook wilt delen met ons. Erg leuk.

Jazeker leer ik ook van andere dromers. Zoals je laatste droom, deed mij weer op mijn plaats zetten, dat ik de droom niet letterlijk moet nemen. De droom triggerde mij, maar ik weet donders goed dat ik ondanks alles het objectief moet bekijken.

Eerder baalde ik vaak over het feit, dat er gewoon niet gereageerd wordt op mijn uitleggen. Ik werd ook een beetje onzeker, omdat ik geen feedback krijg van de dromer. Als mensen het niet kunnen plaatsen is dat ook een leermoment voor me. Natuurlijk is het leuk om te weten dat mensen er wat mee kunnen. Maar sinds mijn leraar niet meer op het forum uitlegt, ben ik ook makkelijker geworden en erger me niet meer over dat er weinig gereageerd wordt.

Misschien wil je de droom van C>E over tanden uitleggen. 'k Ben benieuwd.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 5 jaar geleden door Esme.

5 jaar geleden

Ik was er net over aan het nadenken , hoewel er niet altijd een antwoord komt is het invoelen en puzzelen volgens mij leuk en maakt het niet uit of het klopt. Het is een visie , een leer moment.

Balen dat je zelf niet goed dromen kan onthouden,. Ik merk dat hoe fanatieker ik word des te minder ik onthou. Meeste dromen zijn ook niet boeiend denk ik dan maar. De echte belangrijke komen toch wel terug s'nachts.

Wat betreft het triggeren door mijn droom en objectief blijven ..:) Ik heb af en toe flink heftige situaties in mijn dromen , hoop dat je er tegen kan.

Leuk dat ik mee mag doen. Weet natuurlijk niet hoelang ik het vol hou maar, wil vooral ook mijn eigen onderbewuste blijven leren kennen. En door er mee bezig te zijn stimuleert dat, denk ik.

Ik zal later op de avond of morgen kijken naar de droom van C>E