Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Berg

Dagboekje
6 jaar geleden

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende droom.

Ik ben op een zandweg, midden in een weiland. Enkele honderden meters verderop is een treinspoor. Links achter mij loopt een asfaltweg (stadsweg) in de vorm van een lus, alsof het onderdeel is van een knooppunt. Ik zie daar iemand lopen. Eigenlijk wil ik contact met hem maken, maar ik doe alsof ik hem niet zie. Hij moet mij maar eerst benaderen in plaats van andersom.
Ik fiets/step vervolgens de heuvel op. Eenmaal boven (wat trouwens enorm lang lijkt te duren) zie ik die persoon weer lopen, onderweg naar zijn auto, die op de parkeerplaats staat. Vervolgens roetsj ik de berg af en probeer ik zijn aandacht niet te trekken, bang dat hij denkt dat ik zijn aandacht wil. Onderweg vraag ik mij af waarom ik zoveel moeite doe om de top van de berg te bereiken, terwijl het plezier van korte duur is...

Ik zat er zelf aan te denken dat het weiland voor mogelijkheden en kansen staat (er zijn nog genoeg mogelijkheden om het land te ontwikkelen). De zandweg is een nieuwe weg die nog ontwikkeld moet worden. Het spoor staat voor één weg, vastdenken, maar die is enkele honderden meters van mij verwijderd. Alsof ik nu vrij ben uit die denkpatronen.
De persoon die op de asfaltweg loopt, loopt in cirkels - hij verandert niet qua patronen. Ik zou graag willen dat het door hem doordringt dat hij anders moet denken, maar ik accepteer dat dat vanuit zichzelf moet komen en niet vanuit mij.
Ik neem het obstakel (de berg) maar het duurt lang voordat ik de hindernis heb genomen. Ik zie hem weer lopen, ditmaal naar zijn auto: zijn veilige haven. Hij valt steeds terug in zijn oude patronen, die veilig voor hem zijn. Ik laat hem, maar ben bang dat ik zijn aandacht weer ga trekken en dat die patronen weer geactiveerd worden. Ik glijd van de berg af - ik onderzoek mijn grenzen en mijn potentieel. Echter vraag ik mij af waarom ik zoveel moeite in iets steek, terwijl de plezierige uitkomst van korte duur is...

Een voorspelling dat hij zich wellicht weer met mij gaat bemoeien? Ik bedoel, ik ben op dit moment heel erg bezig om mij van hem los te maken (je zou dus kunnen zeggen dat hij het obstakel is). Op een 'laag niveau' zie ik hem in rondjes lopen, en op 'hoog niveau' zie ik hem vluchten. En als ik eenmaal het obstakel heb overwonnen - wat trouwens heel lang duurt, en dat is waar, heb dit weekend er een punt achter gezet - vraag ik mij af voor hoe lang dit zo zou blijven...

Graag hoor ik jullie meningen hierover :)

6 jaar geleden
Beheerder

Je hebt het aardig geanalyseerd.
Een zandweg is altijd moeilijk begaanbaar. Slepen door het mulle zand en nauwelijks vorderen.
Het is ook een ongebaande weg, dus een natuurweg.
De natuurweg staat dichter bij het onbewuste. Zand biedt geen houvast, je kunt er niet op bouwen.
Je staat op los zand geeft een onzekere positie aan en het is niet ondenkbaar dat het water er drijfzand van maakt.
*Het comfortabeler asfalt hoort in de "beschaving". (Weg van de minste weerstand, de geplaveide weg).
Jij gaat geheel op eigen kracht, vertrouwend verder en neemt de hindernissen.
Je volgt geen vast traject zoals die levenstrein al ben je wel in die richting aan het bewegen.
De berg kan een hindernis zijn maar ook trots of onverzettelijkheid.
Het "hoogtepunt" heeft beslist iets orgiastisch.
Mensen leven niet op bergtoppen dus omdat het afwijkt van het dagelijkse bestaan wijst het op een overwinning willen behalen of hybris (hoogmoed)
Je moet psychische inspanningen leveren om die top te bereiken (kan ook ambitie zijn).
Achter een top ligt vaak een hogere top of een dal. Meerdere toppen zouden op multiplicatie kunnen wijzen in de zin van het ego ervan te doordringen dat verder klimmen weinig zin heeft of gestopt moet worden. (dan vermeerderen zich de hindernissen of de angsten enz).

De persoon schijnt iemand in je leven te zijn. Wellicht depressief?
Tegelijk staat hij ook voor iets in jezelf dat niet evolueert.
Het statische tegenover het dynamische? Resp. meestal vrouwelijke tegenover het mannelijke.
Je kunt iemand er niet toe bewegen te veranderen. Het moet voor de persoon zelf duidelijk worden dat er meer mogelijkheden bestaan en die tunnelblik een aantal opties uitsluit. Zo kan een therapie iemand leren meer zijn inzichten te verruimen en met die kennis kunnen er meer keuzes worden gemaakt, maar het is de persoon zelf die het initiatief moet leren nemen of wagen. Zoals ook de muren pas weg mogen vallen als het ego dat aankan.
De angst dat je zijn aandacht trekt triggert iets in jezelf, het redderscomplex. Hij is inderdaad een blok aan je been.
Maar als je hem wilt blijven "bekeren" heeft hij innerlijk macht en invloed. Jij zoekt vrijheid dat is ook bergbeklimmen en zandwegen gaan.
Misschien ben jij een avonturier en is hij een huismus? Of extraversie tegenover introversie?

Als een relatie niet spoort, neem dan een tijdlang afstand van elkaar, dat biedt een objectiever standpunt.
Het is vaak goed als mensen een tijdje uit elkaar gaan. Niets is zo dodelijk als altijd alles samendoen.
Ga desnoods alleen op vakantie en doe gewoon waar je zin in hebt.

De auto is wellicht de kooi waarin hij leeft?
Maar sommigen hebben een kooi nodig, een soort cel om de buitenwereld op afstand te houden.
Of een slakkenhuisje.

Dagboekje
6 jaar geleden

De persoon die in mijn droom voorkomt durft zijn gevoelens niet toe te laten en wilt ook absoluut over gevoelens praten. Hij voelt ook iets voor mij, maar durft het niet toe te laten. Als ik te dicht bij kom dan schiet hij in angst. Hij heeft ook een vorm van autisme.
Ik heb een tijd lang geprobeerd om tot hem door te dringen, maar dat lukt niet en het kost mij enorm veel energie, dus ik heb er dit weekend een punt achter gezet. Helaas werken we op dezelfde plek en ik merkte ook vandaag dat hij veel van mijn energie heeft ‘gekaapt’.

6 jaar geleden
Beheerder

Autisme is een probleem waar je het zeer moeilijk mee zult hebben.
Hun sociale invoelingsvermogen is nul en je zult altijd het gevoel houden dat hij op een andere planeet leeft.
Steek er geen energie in want dat is nutteloos.
Hun egocentrische leefwereldje daar kom je niet in voor.
Jij wilt afwisseling en dat is precies wat een autist mijdt als de pest.
Ze hebben hun rituelen en vaste gewoontes waar je nooit verandering in zult kunnen brengen.
Niets is zo hopeloos als een relatie met een autist.

Dagboekje
6 jaar geleden

Hij heeft een lichte vorm, dus dat valt gelukkig wel mee.

Bedankt voor je toevoegingen in ieder geval!