Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vissen

Kymia
23 november 2017

Ik droomde vannacht dat ik (4) vissen van iemand cadeau kreeg. Ik was er niet blij mee en wilde ze in eerste instantie niet hebben. Het water waar ze in zaten was heel helder. Het waren 4 zwarte sluierstaartvissen. Toen ik ze in een aquarium deed en en het aquarium vulde met water, werd het water heel troebel. Weet iemand wat dit betekent?

23 november 2017
Beheerder

Het water is het onbewuste.
Het lijkt erop dat de zwarte vissen afgeven of het water vervuilen.
Kan een symbool zijn van het kwaad, maar alles kan transformeren.
Omdat het een 4 tal is lijkt de droom niet ongunstig.
Maar er moet wel eerst een en ander worden gezuiverd.

Onwillekeurig denk ik aan de zwarte weduwe.
Dat is weliswaar ook een soort spin maar dat bedoel ik niet.
De weduwe heeft een symbolische betekenis.
De sluiter kan op iets geheims wijzen en dat is ook de strekking van de zwarte weduwe.
Het zwarte is een schaduwkant, het sinistere, verluierde, maar ook magische, occulte.
Een 4 tal wijst op een volledigheid of Zelfsymbool.
Dus 4 hoofdfuncties.

23 november 2017

De vier staat symbool voor de aarde, het leven en de natuur. Het staat voor arbeid- het bouwen en vermeerderen. Het getal vier staat voor in bedwang houden of beperking. Het doet me denken aan de munten of pentakels in de tarot. Je dient te werken voordat je de vruchten ervan kan plukken. De vissen staan voor vruchtbaarheid. Maar ze zijn zwart en staat voor het onbewuste.

Kymia
23 november 2017

@Esmee

Dat kan wel kloppen. Ik had de dag daarvoor namelijk behoorlijke ruzie met mijn partner. Ik heb mezelf toen de vraag gesteld of ik wel door wilde gaan met onze relatie.
Hij is net begonnen met anger management. Vandaar dat ik hoop dat het zijn vruchten zal afwerpen.
Symboliseert mijn droom dan dat ik geduldig moet zijn en dat ik de juiste keuze maak om door te gaan?

23 november 2017

Je zou ook even het stuk van Sheherazade goed lezen. Daar zit ook heel veel informatie in. Vier staat voor werken. Je kunt niet passief afwachten.