Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vreemd wezen

Mayke
7 januari 2018

Deze droom had zoveel symboliek dat ik het zelf niet duidelijk zie...misschien kan iemand me helpen deze dtoom goed te begrijpen?
De droom speelde zich af in een klaslokaal van een basisschool.(Misschien goed om te vermelden dat ik zelf leerkracht basisonderwijs ben geweest). Samen met een andere leerkracht, een man van ongeveer 30 jaar oud, met bruin, krullend, halflang haar en wat donkerdere kleding) gaf ik les aan een groep kinderen van ongeveer 10 jaar oud. Ik kreeg het gevoel dat ik een soort stagiaire was. Mijn collega hield afstand tov mij en leek me niet zo te mogen. Dat gaf me een gevoel van onzekerheid. We hadden afgesproken dat we elk een dagdeel les zouden geven. Het mijne was bijna voorbij. De kinderen luisterden niet goed en het was rumoerig in de groep. Ik had het gevoel de groep niet echt in de hand te kunnen houden. Op een gegeven moment mochten de kinderen elkaar een cadeautje geven. Ze hadden elk een cadeautje voor een ander kind bij zich en gaven die allemaal tegelijk aan elkaar. Ieder had een cadeautje en toen was het tijd voor mijn collega en mij om van rol te wisselen. Hij keek me nog even wat afkeurend aan en ging toen verder met lesgeven. Ik trol mijn laarzen aan (blijkbaar liep ik op sokken). Een laars, voor mijn gevoel de rechter, kreeg ik niet aan. Er bleek een cadeautje in te zitten. Het was afkomstig van een kind, genaamd Loek. Het cadeautje kwam uit Suriname. Ik was verbaasd en dacht: Loek zit toch helemaal niet meer in deze groep? (Loek heeft ooit echt bij mij in de klas gezeten, jaren geleden. Een vrij rustige jongen, die heel helder uit zijn ogen keek en die soms ook wat stiekem kon zijn). Ik vroeg aan een jongen in de groep of hij zich Loek nog kon herinneren. De jongen die naast hem zat gaf echter antwoord:" Ik zit nog steeds in deze groep hoor" . Het was Loek...Ik was stil van verbazing.
Daarna was ik bij het raam in de klas en keek naar buiten. Vlakbij, op de speelplaats, zag ik een ooievaarsnest. Er stond een volwassen ooievaar in, en ik zag ook twee of drie ooievaarskuikens in het nest liggen. Ik keek naar de zwarte en witte veren en zag toen opeens dat de ooievaar de kop van een gier had. Toen zag ik dat hij bij de staart pauwenveren had....een erg vreemd wezen. Ik wilde er een foto van maken maar mijn camera werkte niet. Ik vroeg of mijn collega wilde komen. Nu reageerde hij met heel veel warmte. Van afstandelijkheid was geen sprake meer en leek me juist heel graag te mogen. Ik zag nu plots dat hij een onderbeen miste. Zijn (van hem uit gezien) linker onderbeen ontbrak. Daarvoor in de plaats zat een metalen pin met aan de onderkant een zwarte antislip dop. Dat was me eerder niet opgevallen. Mijn collega kwam en maakte een foto. Daar eindigt de droom....

7 januari 2018
Beheerder

De basisschool kan een niveau van levenslessen zijn, maar ook zoiets als naar je basis of kindertijd terugkeren.
Laarzen aandoen is zoiets als op weg willen gaan, of de zaken aanpakken.
Maar het lukt niet.
De klas is een chaos dat zal wel iets met je ongecontroleerde gedachten te maken hebben. Het is niet geordend.
Op sokken lopen kan een laffe of voorzichtige houding aangeven. (de held op sokken die rond sluipt)

De combinatie vogel. Een gier is een aaseter en daarmee verbonden met de dood.
De gier is ook de gedaante van Nechbet, een Egyptische moedergodin.
Een ooievaar is dan weer een teken van nieuw leven, want die brengt volgens de mythe kinderen uit het hemelrijk.
De pauw staat voor het paradijs en voor ijdelheid. Maar de pauwenstaart is ook een beeld van het alziend oog.

De zwarte en witte veren wijzen op de dualiteit van het onbewuste, op goed en kwaad en de omkeerbaarheid als tegenstellingen.
Ook dood en leven.

De man met een been is een bekend symbool en duidt met op een been in de wereld staan en met het andere in de geestelijke wereld.

De pauw staat voor onsterfelijkheid want de mythe wil dat het vlees van de pauw niet zou vergaan, of minstens een afweer tegen het kwaad zou bezitten.

Ik denk nog een de Feniks, want de pauwenstaart heeft van die fluorescerende kleuren, zoals in de alchemie wordt beschreven.
De pauw is ook een religieus vruchtbaarheids-symbool. Er bestaat een pauwengod. (Krishna b.v.)
Aangezien de pauw bijzonder waakzaam is, is hij een bewaker of afweer tegen onheil.
De combinatie pauw met de pijnappel of ananas is bekend, staat zelfs voor het Vaticaan.
De ananas is een vruchtbaarheidssymbool.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 januari 2018 door Sheherazade.

Mayke
12 januari 2018

Dankjewel voor deze uitleg! Zoveel symboliek...alles samen genomen en i gevoeld geeft wel een duidelijk beeld over wat er, bewust en onbewust(maar nu wel bewust) speelt...nogmaals hartelijk dank!

12 januari 2018
Beheerder

De Surinaamse jongen kan een chtonisch element zijn (donker, aarde, onbewuste/ van over het grote water)
Het donkere jongetje komt vrij vaak voor in dromen.
Ergens vergelijkbaar met de Moor in de kunst of de dwerg en zelfs de helper van de magiër.
Je zou ook kunnen stellen het mannelijke element in zijn kinderlijke gedaante wat niet inhoudt dat hij daarom ook een kind is.
Niet zelden is het donkere kind veel slimmer en sterker dan de volwassene omdat het met zijn roots verbonden is (het Zelf)

In een verhaal van Charles Péguy over “la petite fille l’espérance”, komt "het kleine meisje van de hoop" voor.
[dick.wursten.be]
Of zoals Antoine de Saint-Exupéry het heeft over "de Kleine Prins".

Of Klein Duimpje.



2 keer bewerkt. De laatste keer was 12 januari 2018 door Sheherazade.