Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Lucide

Jootje55
10 april 2015

Beste mensen,

Ik droomde gisteravond dat ik iets moest halen bij mijn auto die op een grasheuvel stond. Mijn sleutels waren kwijt. Ik liep terug van de auto over het grasveld en vond mijn sleutels. Ik bedacht me ineens om naar mijn handen te kijken, omdat ik wist dat je hier lucide droom van kon krijgen. Ik keek naar mijn hand en zag niks bijzonders. Ik bedacht om mijn hand om te draaien en zag een extra vinger op het midden van mijn hand. Alles stond plotseling stil en er waren hele heldere kleuren. Ik wou mijn vriend zoeken in mijn droom, maar kwam midden in een plein te staan met allemaal openingen die er heel donker uitzagen en werd na een paar seconden alweer wakker. Ik vraag me nu af of ik een echte lucide droom heb gehad? Het kwam heel spontaan en had het ook niet gepland.

Kan iemand me hierbij helpen?

4 augustus 2015

Ik heb laatst ook lucide gedroomd, en als jij in je droom wist dat het een droom is dan heb je dus een lucide droom gehad. Dat naar je hand kijken helpt dus om er achter te komen of wat je mee maakt een droom is of niet

Sophia~
16 augustus 2015

Ik denk niet dat het een lucide droom was. Want meestal als je lucide droomt dan kan je je dromen controleren en vaak bepalen wat erin gebeurt. Als je naar je handen handen kijkt dan is het een beetje lucide want dan ben je ervan bewust dat je droomt en besluit je zelf om naar je handen te kijken. Maar omdat je verder niet echt je droom kon controleren is het niet helemaal een lucide droom.

1 januari 2016

Volgens mij is het pas Lucide als je de droom zelf bepaalt.

15 februari 2016
Beheerder

Die extra vinger zou je 6e zintuig kunnen zijn.
Of gewoon de middelvinger opsteken tegen jezelf. (lachen)

Lucide dromen zijn er in vele gradaties.
Soms ben je maar even lucide, maar het is een hele kunst om net genoeg bewustzijn te behouden om verder te dromen.
Een beetje teveel en je wordt gegarandeerd wakker.

Dromen bezitten een hoge mate aan autonomie.
Het onbewuste laat je soms wat dollen, maar zet je met een andere scene toch voor precies gelijke problemen.
Zo streelt het ego zijn veren en lacht het onbewuste in zijn vuistje.