Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Te laat voor de volgende les

Anonieme bezoeker
24 juni 2017

Dag allemaal,

De laatste tijd heb ik dromen die rondom hetzelfde thema draaien: de middelbare school. In de droom ben ik net klaar met een lesuur en wil ik naar de volgende les lopen, maar ik weet niet waar mijn volgende les is (lokaal) en welk vak het is (boeken). Meestal moet ik dus in de droom eerst naar mijn kluis om de juiste boeken te halen of moet ik naar het toilet. Natuurlijk gaat dat heel moeizaam en langzaam en ben ik bang om te laat te komen. Eigenlijk een typische angstdroom. Ik vraag mij af wat de specifieke betekenis hiervan is?

24 juni 2017

De school kan verwijzen naar onzekerheden over prestaties en vaardigheden. Je zou ook door een spirituele leerschool kunnen gaan; een metafoor voor lessen die je aan het leren bent. Maar je weet niet waar je in groeit, qua vaardigheden. Misschien ga je zo snel en veel dat je niet meer bewust bent waar je mee bezig bent. Het is onoverzichtelijk.
Het bang zijn om te laat te komen, kan een oorzaak zijn van een minder goede voorbereiding. Ook kan perfectionisme een rol spelen.

25 juni 2017
Beheerder

De school is vaak een beeld van de levensschool.
Zo zou je ook aan klassen als fasen kunnen denken.
Blijkbaar weet je nog niet welke richting je op wilt?
Het leven heeft ook geen gebruiksaanwijzing.

Anonieme bezoeker
25 juni 2017

De uitleg dat de school mijn levenslessen symboliseert kan heel goed kloppen. Op dit moment weet ik niet goed meer wat ik wil (met het oog op de toekomst), omdat toch blijkt dat docentschap niet heel goed bij mij past, ook in combinatie met hooggevoeligheid (verklaart wel waarom ik na een dag stage kapot ben)...

25 juni 2017
Beheerder

Ja, hooggevoeligheid lijkt mij niet passen bij voor een klas staan.
Het is best moeilijk als leerkracht. Ik spreek er weleens en tegenwoordig zijn de kinderen heel wat mondiger geworden.
Je moet populair zijn anders zetten de jou eruit. Hoewel ik dat ideaal ook een tijd gekoesterd heb, ben ik er toch maar vanaf gestapt om dezelfde redenen. Haha.

Misschien iets in het bedrijfsleven, daar zoeken ze ook leerkrachten en dan sta je voor volwassenen, wat een stuk leuker kan zijn.
Het is al een stuk beter als je in voortgezet onderwijs komt en de mensen de pubertijd te boven zijn.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 25 juni 2017 door Sheherazade.

Anonieme bezoeker
25 juni 2017

Tja, dat merk ik ook wel in mijn omgang met leerlingen. Ik wil veels te graag aardig gevonden willen worden en leerlingen vinden dat ik onzekerheid uitstraal. Maar nu hooggevoeligheid om de hoek is komen kijken, begrijp ik dat wel.

Ik weet nog niet precies wat ik wil. Als kind had ik een droom om in de toerismesector te gaan werken (eigen camping hebben), maar het vak economie vond ik gewoon niets. Ik was veel liever abstracter bezig en met veel cijfers, vandaar ook natuurkunde.

25 juni 2017
Beheerder

Ik snap niet hoe je natuurkunde in verband kunt brengen met cijfers?
Je lijkt mij vooral een gevoelstype.
Economie is precies cijfers en volgens mij past dat niet bij jou.
Jij bent een gewetensmens. Economen zijn dat niet. Bij hen tellen de cijfertjes.
Onmenselijk.

Je geeft iets aan van een camping, dat is vooral sociale omgang.

Anonieme bezoeker
26 juni 2017

Natuurkunde is een en al cijfers. Formules invullen en berekenen.

Ja, sociale omgang is iets wat ik heel leuk en interessant vind, daarom had ik ook gekozen voor leraarschap. Maar ik heb ook dagen dat ik genoeg heb van de sociale omgang, met name op de studie. Misschien zijn het niet de juiste mensen... Maar ja, dan vraag ik mij af: wat zal ik later gaan doen?