Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Spin

7 jaar geleden
Beheerder

Ik zit aan tafel mijn voeten rood te verven?
De henna kleur die ze bijvoorbeeld in het oosten gebruiken om handen en voeten op te sieren.
Maar bij mij gaat bijna de hele voet schuil onder die terracotta kleur.
Er is een aantal mensen binnen dat deels als familie lijkt?
Ook komt er een oude vrouw binnen, soort oma.
Het lijkt een verjaardag.
Maar ik neem nog geen pakje aan van de oude vrouw, want ik ben met dat smerige karweitje bezig.
Daarom loop ik naar de slaapkamer om het af te werken.
Intussen in de halfduistere slaapkamer heb ik een doos in handen (soort hoedendoos of box van Pandora)
Als ik die open, zie ik een bloemkool?
Argwanend haal ik die er uit.
De bloemkool valt open en jawel hoor, net wat ik al verwachtte er huist iets in.
Eerst zie ik alleen een bruin/rode draad als glas zo glanzend.
Met een lang keukenmes haal ik de webachtige draad eruit, het is al vermenigvuldigd.
Als ik het web weg wil wippen, zie ik een grote bruin/rode spin (zeker 10 cm) die, zodra deze op de grond landt, het op een lopen zet richting kamer.
Met een schok word ik wakker. Jakkie.

7 jaar geleden

Dromen over een tafel is het symbool voor sociale verbintenissen en de mogelijkheid voor een vergadering of samenzijn, ofwel sociale- en familieverbindingen. De hennaversiering is vaak toch een vrouwelijke traditie. Toen ik als au pair in Londen verbleef bij een Indiaas gezin, zag ik dat de oma haar handpalmen volledig had geverfd met henna. De hennapasta werd in de woestijn gebruikt om de huid mee te verkoelen. De pasta werd op het hoofd en de handen gesmeerd. Als het voor verkoeling zorgt voor de handen, waarom niet voor de voeten? In islamitische culturen wordt henna veelal gebruikt als ritueel op bruiloften. Het symboliseert geluk, bescherming en transformatie.
Voeten staan voor stabiliteit en verbinding met de aarde. Met beide benen op de grond. Voeten staan ook voor mobiliteit, onafhankelijkheid en vrijheid. Alle organen en lichaamsdelen staan in verbinding met plaatsen op de voeten.

Droom je over je familie dan staat dit symbool voor veiligheid, warmte en liefde. De oppermoeder wil je wat meegeven. Je wilt niets met vieze handen aannemen. Netjes hoor!

De vorm van de bloemkool heeft de vorm van onze hersenen. De bloemkool bevat choline en vitamine B, dat goed is voor de conditie van de hersenen. Er wordt beweerd dat het goed is tegen geheugenproblemen en beschermt het tegen giffen. De draden doen me denken aan een scene van Harry Potter, waar Harry in verbinding staat met een hersenpan en dit een manier is om herinneringen van anderen te bekijken. De kleuren zijn aardekleuren.

Het keukenmes is een huis, tuin en keuken bescherming; huisje, boompje, beestje. De spin staat voor vrouwelijke kracht. Het kan ook zijn dat je afstand wil bewaren van een verleidelijk aanbod.
De tarotkaart kelken zes heeft in grote lijnen als betekenis van het delen vanuit overvloed. Vreugde schenken en positieve jeugd- herinneringen.

7 jaar geleden
Beheerder

"Het kan ook zijn dat je afstand wil bewaren van een verleidelijk aanbod".

Dat is wellicht een eye opener, want inderdaad werd mij een tamelijk kostbaar aanbod gedaan waar ik toch afstand van wil nemen.

Mooie zet met die hersens.

De jeugdherinneringen in positieve zin staan inderdaad wel in verband met die oma.
Ze kon ook prachtige, spannende verhalen vertellen waar je bij huiverde als het onweerde, of in de winter met sneeuw, ijs, duisternis en koude.

De spin is voor mij een angstsymbool (bijna fobisch).

Waarom deze zo'n vreemde kleur had? Bruinrood?

Mooie uitleg Esme, vooral die geaarde voeten.
In India kleuren ze inderdaad hun hele voeten.
De goden hebben ook van die roodbruine voeten.
Roodbruine aarde wordt in de hele wereld gebruikt voor rituelen.
Sjamanen smeren er zich soms geheel mee in.
Anderen verven er hun haar mee of maken er een kleimasker van.
Oh ja en dan kom je vanzelf wel weer op die roodbruine kleur.
Bijna de kleur van geronnen bloed. (bloedzuiger?)
Je denkt onwillekeurig aan hersenspinsels.
Misschien wel het kwaad verdrijven?
Hoewel de spin in dromen niet uit te roeien is.
Ik weet dat, want anders had ik haar? wel aan mootjes gehakt.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

7 jaar geleden

Waarom matchen die hersenspinsels niet? En die draden dan; is dat een web?



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.

7 jaar geleden
Beheerder

Ik weet niet waarom of die draden niet matchen?
Het was geen web. Maar spinnen houden wel zoiets als schuilplaats.
Maar ik heb lange tijd geleden vaak gedroomd van spinnen en draden.
Die draden waren dan zeg maar kleverige verbindingen die je vasthielden zoals een web.
Soms leken dat wel bijna kabeltouwen, eindeloos rekbaar, doodeng.
Doorhakken had geen zin, want dan ontstonden er meer.

Hier zou je bijna aan aderen denken.
De spin was er een met van die hele lange poten (geen hooiwagen)
Ik ga er niet op googelen want dan slaap ik vannacht niet meer.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

7 jaar geleden

In de tarot komen wel kabels of touwen voor namelijk in de zwaarden acht. Een vastgebonden en geblinddoekte vrouw staat tussen acht zwaarden. Op de achtergrond een burcht. Het gaat bij deze kaart om wat je jezelf wel en niet toelaat. Dat je vanwege een beperking dan toch maar niet doorzet, omdat het angst opwekt.

Wat ik op heb gezocht is heel wat anders: Het spinnewiel, dat de draden van het leven spint, waar­langs de ziel haar weg door het leven gaat, is hier het sym­bool van. De mens komt steeds sterker in de macht van zijn ego, zo­dat langzamerhand zijn ziel, zijn werkelijk diepste wezen in slaap valt, onbewust van zichzelf en zijn eigen schoonheid en kracht. Een stukje uit Doornroosje.

Neem het niet te zwaar. Soms is een droom zomaar een droom.

7 jaar geleden
Beheerder

De connectie spin en de weefsters (Nornen/ muzen) zijn mij natuurlijk bekend.
Als je de bloemkool zag dan was het analoog met de hersenstam.
In een bloemkool kun je alleen tussen de stammetjes zitten, de rest is te compact.

Maar afwachten, misschien is er geen alarmerende reden?

Misschien staat het grote mes wel in verband met het zwaard om touwen of linken, belemmeringen door te snijden?

Bij een bloemkool snijden heb ik altijd het gevoel dat ik wat slacht.

Interessante kaart.

7 jaar geleden

Ik ben erachter gekomen dat beeldspraak van dromen heel goed samen kunnen met de tarot. Na het analyseren kan ik een vergelijking maken met een kaart. Dit schept een extraatje. Soms heb ik helemaal geen vergelijkingsmateriaal in de tarot. Deze trend wil ik voortzetten en als experiment nog even toevoegen bij bepaalde dromen. Het is toch niet voor niets dat ik mij verdiept heb in tarot?

Misschien staat het keukenmes wel voor de zwaarden. In de kaart van de acht zwaarden staat een burcht op de achtergrond. Dit heeft wel een positieve betekenis. Dit zijn de medailles die je vanuit het verleden hebt verworven. Je bagage en je wijsheden. Tijd om ze uit de kast te halen en te overdenken. Want daar zit ook kracht in. Goede herinneringen.

7 jaar geleden
Beheerder

Ah ja, daar heb je zeker gelijk in.
Als ik dat niet had meegemaakt, had ik die kennis ook niet behaald.
Of hoogstens uit boeken.
Men leert nu eenmaal het meest door moeilijkheden.
Dus wie verlicht, of beter gezegd bewust, wil raken, moet niet tegelijk een makkelijk leventje wensen.

De tarot is een orakel en als zodanig verwant met archetypische beelden die uit het onbewuste zijn voortgekomen. Het onbewuste heeft de mogelijkheid van synchroniciteit waarop alle orakels berusten.

7 jaar geleden

Ja, maar ik gebruik het niet zozeer als orakel. Want een orakel is meer een voorspelling. Ik gebruik het als inzichtkaart.

7 jaar geleden
Beheerder

Ah, des te beter.

7 jaar geleden

Nee, als orakel is geen optie. Dan valt de hele denken van beide voeten op de grond, van ons als visie, in duigen. Op deze manier doe ik toch wat met mijn intuïtie en kennis, maar dan met onderbouwing. Waarschijnlijk geeft het de hulpvrager een extraatje. Mocht bij dit experiment geen connectie zijn bij de hulpvrager dan stop ik ermee.

7 jaar geleden
Beheerder

Ben het helemaal met je eens Esme.
Wij houden niet van speculeren, dobbelen of zweven.
Hoewel een enkele keer de intuïtie een handje toesteekt.

7 jaar geleden

Citaat: Ah ja, daar heb je zeker gelijk in. Als ik dat niet had meegemaakt, had ik die kennis ook niet behaald. Of hoogstens uit boeken. Men leert nu eenmaal het meest door moeilijkheden. Dus wie verlicht, of beter gezegd bewust, wil raken, moet niet tegelijk een makkelijk leventje wensen.

Dat is je grootste kracht. Dat wat je mee hebt gemaakt. Daar wordt je sterk van en waar je respect verdient. Die respect krijg je ook van mij. De spin is een vrouwelijke kracht. Op verschillende levels heb je kennis, net als de tentakels van de vrouwelijke kracht om 10 dingen tegelijk te kunnen doen. Bij de spin dan in acht dingen te gelijk. Wat ik me afvraag is wat je niet makkelijk maakt in je leventje. Bruin staat voor aarde en rood voor passie.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.

7 jaar geleden
Beheerder

Dank je Esme.

Ik denk altijd op meerdere niveau's, dat is voor anderen vaak onnavolgbaar.
Maar met die kennis en bagage leer je nu eenmaal complex te denken.
Ben nooit anders dan een analyticus geweest, wat zeker niet altijd gemakkelijk is in de omgang.
Ik observeer veel.

Bij de doos kreeg ik nog een aardige ingeving.
Iets uit de oude doos, dat klikt wel.
Door omstandigheden word ik op weer gedwongen contact te leggen met een persoon waarvan ik afstand had genomen. Daarmee rakelen natuurlijk andere zaken op die ik liever in die oude doos laat zitten.
De bloemkool maakt daar ook wel deel van uit. Je weet wel, van die totaal gaar gekookte stinkende kolen.
Dus ja, de draadjes...... misschien wel iets als bloedverwanten? (bloedzuigers)

Cit: Wat ik me afvraag is wat je niet makkelijk maakt in je leventje
Die zin snap ik niet goed?
Bedoel je iets wat ik niet goed kan, of dat ik niet makkelijk ben?



4 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

7 jaar geleden

Citaat: Dus wie verlicht, of beter gezegd bewust, wil raken, moet niet tegelijk een makkelijk leventje wensen.

Hierop heb ik de vraag gesteld: Wat ik me afvraag is wat je niet makkelijk maakt in je leventje?
In die strekking. Maar misschien gebruikte je het als een algemeen voorbeeld. Ik had dat als een persoonlijk obstakeltje begrepen.

Citaat: Bedoel je iets wat ik niet goed kan, of dat ik niet makkelijk ben?

Ik weet niet of je wel/niet flexibel bent? Ik ben geen helderziende. Voor mij ben je een inspirerend persoon. Iemand waar ik van kan leren. Ik weet niet wat je wel of niet kunt. Deze informatie kan alleen van jou komen.

Als het om die kabels gaat....waar ben je dan huiverig voor?

7 jaar geleden
Beheerder

Hoi Esme

Dank je.

Met kabels bedoel ik een te sterke verbinding die als een gevangenis kan werken.
Sommige relaties zijn gewoon verstikkend te noemen en daarmee bedoel ik niet alleen een persoonlijke verhouding. Een milieu kan verstikkend of neurotiserend werken, je de kans niet laten tot ontplooiing te komen. Daartegen heb ik mij uiteraard verzet en heb doorgezet.

Zulke structuren vind je overal in de maatschappelijke lagen.
Overal waar lieden uit zwakte domineren over anderen, omdat ze zelf niet verder zijn gekomen of bang zijn voor hun positie. Iemand die werkelijk karakter of capaciteiten bezit heeft geen behoefte aan overheersen hij/zij wint vanzelf wel respect.

Daarom hou ik van een open dialoog, zonder lepe spelletjes.

Neem nu familiebanden die als kabels kunnen werken.
Bij mij gelden die al lang niet meer, maar als voorbeeld.
Ik vergelijk die kabels weleens met lianen in een oerwoud.
Je moet ze kappen om vooruit te komen en vrij te zijn.