Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Dromen over gevecht met ex

Fien
25 februari 2017

Hi,

Ik heb vaak gekke dromen maar dit was er 1 die ik niet snel zal vergeten.

Mijn ex en ik zijn "officeel" al een jaar uit elkaar. "Onofficieel" deden we nog vaak leuke dingen samen en waren we vaak bij elkaar. Dat komt ook doordat we samen een dochtertje hebben van nu net een jaar oud. Onze relatie is heel ingewikkeld en niet in een paar zinnen uit te leggen. Laten we het erop houden dat hij een ernstige narcist is met behoorlijk wat agressiviteit en het nodig hebben van andere vrouwen in zijn leven. Nu heb ik ontdekt dat hij met zn ex een weekend weg is gegaan en in dat weekend heb ik m geconfronteerd, wat eindigde in een gevecht. Ik heb nu definitief gekozen voor mezelf maar op de een of andere manier valt dat niet mee. Ik heb nooit geleerd, of er is ooit iets gebeurd in mn leven, waardoor ik niet voor mezelf kan kiezen. Qua relaties heb ik altijd "gewacht" tot anderen de keus maakten. Iedergeval, mijn angst is dus ook nu weer zo enorm groot dat ik moeite heb mn keus vol te houden. Vooral omdat hij continu probeert me met die haak terug te halen. Maar ik wil en moet nu echt verder. Intern is er dus een hevige strijd gaande en ik word er een beetje moe van. Dit verhaal een beetje in korte lijnen, nu dan de droom.

Ik droomde dat ik bij hem was om mn dochter op te halen. Er was iets waardoor we tot in de nacht aan het wachten waren om te gaan stappen? Snap er ook niks van. Mn dochter was nergens te bekennen. We liepen ineens over de camping waar mn ouders en ik dus ook, al staan sinds mn geboorte. Toen het 3u in de nacht was vroeg ik hem hoelang het nog duurde. Maar dat kon nog een tijdje gaan duren. Ik zei dat ik dan liever naar huis wilde omdat ik de nacht anders niet zou trekken. We liepen naar de parkeerplaats en zn ex was er ook ineens bij. Zij wachtte een stukje verder op. De meer we richting mn auto liepen, de banger ik werd en vroeg hem of ik asjeblieft alleen naar mn auto mocht lopen omdat ik bang voor hem was (in het echte leven ben ik ook bang voor hem). Hij werd pisnijdig en liep terug richting zn ex. Ineens liep ik samen met een vriendin die een echte bikkel is, een vechtersbaasje. Ik heb haar misschien al meer dan een jaar niet gezien. Ik was de kinderwagen vergeten en zij ging m voor me halen terwijl ik naar de auto liep. Ik hoorde ineens een kabaal en rende naar de plek waar hun waren. De kinderwagen lag omver en mn vriendin lag op de grond en bloedde. Mn ex een tiental meter verder kroop over de grond. Ze hadden gevochten. De mevrouw van het huisje waarnaast het gebeurde had de politie gebeld en die agent stond ineens naast me. Hij nam op wat er gebeurd was, ook mn ex stond hierbij maar op de een of andere manier was hij de politie agent en mn vriendin weer aan gaan vallen en probeerden zij me veilig naar de auto te brengen. Dat lukte niet en we werden in een hoek gedreven. Er waren ineens hulptroepen voor hem gearriveerd (terwijl hij in het echte leven geen vrienden heeft). Ze bekogelden me met stenen en de agent lag bovenop me om me te beschermen. Hij riep zn collega's op maar zn portofoon had geen bereik. We waren met zn 3en tegen een groepje wat we niet konden winnen. Hij wilde mij dood hebben en toen hij dacht dat dat gelukt was hield het gevecht op. Toen hij ontdekte dat ik nog leefde ging het verder en het ging van kwaad naar extreem erger. Toen werd ik wakker..

Is deze droom puur en alleen het gevecht van mij intern of heeft het ook een beetje met de werkelijkheid te maken? Ik ben namelijk echt bang van hem en hij is vaker fysiek geweest. Ik durf nooit wat terug te doen omdat ik bang ben dat ik er dan letterlijk niet levend uit kom.

Alvast bedankt!
Groetjes

25 februari 2017
Beheerder

Het is natuurlijk moeilijk of onmogelijk met een narcist samen te leven die daarbij nog gewelddadig is.
Je vriendin is waarschijnlijk een assertieve eigenschap in jezelf die hier aangewend wordt.
Maar dat escaleert want een narcist geeft immers nooit toe dat hij fout zit tenzij hij er eer en voordeel uit kan halen.
Zijn grandiositeit en dominantie moeten immers permanent bevestigd worden. Het probleem ligt onvermijdelijk bij de anderen en tot introspectie of zelfkritiek zijn ze niet in staat. Daarom hebben ze behoefte aan "publiek" en een "zuiltje".
Je zult altijd het onderspit delven als je toegeeft en daarbij al je eigenwaarde verliezen.
Het trieste in dergelijke relaties is dat de verhouding steeds schever groeit. De een meer en de ander minder, terwijl ze juist van elkaar zouden kunnen leren, maar daar komt zelden of nooit iets van terecht, want een narcist is zelfs een contra-indicatie voor therapie.

De politie is het innerlijke gezag, maar die zijn zelfs niet tegen zijn invloed opgewassen. De hulpkrachten laten verstek gaan, wat betekent dat jij je potentieel ook niet benut. Het is beter als je ermee breekt want hij zal onverbeterlijk narcistisch blijven.
Wel is het nodig dat je een zeer duidelijk standpunt inneemt en nooit toegeeft aan paaltjes verzetten, want dan houdt je geen leefruimte meer over. Geweld moet je aangeven al is het maar als signaal dat je niet bang meer bent (laat nooit blijken dat je bang bent).
Macht berust bij voorkeur op angsten en het afdwingen van een zwijgcultuur.
Natuurlijk heeft een narcist geen echte vrienden. Vriendschap vereist wederkerigheid en het zijn opportunisten die profiteren van elke gelegenheid en de ander schaamteloos ge- en misbruiken. (Voor hun karretje spannen)

Kies voor jezelf.

Fien
26 februari 2017

Dank je wel voor je reactie. Je hebt ook helemaal gelijk, want zoals jij het beschrijft is het letterlijk. Hij heeft altijd gelijk en discussies win ik nooit. Hij kan zich ook totaal niet in anderen plaatsen. Vroeger zei ik altijd.. "ik snap niet dat als je geslagen wordt of mentaal mishandeld wordt of weet ik veel wat, dat je dan blijft. Als het mij zou overkomen.." En het klinkt misschien raar, maar als je er zelf in zit is het toch een heel ander verhaal. Jouw zinnetje De politie is het innerlijke gezag, maar die zijn zelfs niet tegen zijn invloed opgewassen.. die kwam toch wel ff binnen zetten hoor. Ik moet dit gevecht "met mezelf" winnen, hoe dan ook. Nogmaals bedankt voor de back up. Af en toe heb je gewoon een paar woorden van een vreemde nodig ;-)

26 februari 2017
Beheerder

Loyaliteit van het slachtoffer komt veel voor.
Door zich te onderwerpen hopen ze daarmee de ander gunstiger te stemmen.
Coƶperatie komt ook voor, als dus het slachtoffer mee gaat werken uit zelfbescherming.
Daarmee raak je compleet ingesneeuwd, want je verliest er je respect mee en pleegt verraad aan jezelf.
Emotionele chantage heet dat. In de hoop dat de ander het weer bijlegt en het even rust is. (angstreductie)
Maar intussen zijn de paaltjes alweer verzet.
Verder voldoet het aan het conflictmodel. De schuld wordt bij voorkeur de ander toegeschoven. (projecties)
Empathie is een narcist totaal vreemd. Ze kunnen amicaal doen en groot.
Maar innerlijk stelt het niets voor, het is een houding die niet gebaseerd is op medeleven.
Wel verlangt hij van anderen dat ze hem steunen in zijn overdreven moeilijkheden. Dat is pure manipulatie.
Niet zelden doen ze zich voor als helpers met geen ander doel dan zichzelf te promoten.
Als je iets voor hen doet zien ze dat als een vanzelfsprekendheid, het is een gunst van hen in plaats van de ander.
Daarom zijn ze niet zelden verontwaardigd als dat een wederkerigheid vraagt of een beloning.
Het is ongeveer zoiets als een herendienst of feodalisme. Ze hebben ook lijfeigenen.
De narcistische krenking wordt vaak gevolgd door de beruchte woede.
Wie geen zelfinzicht bezit kan ook anderen niet begrijpen.
Hun megalomane instelling vereist vanzelfsprekend een voorkeursbehandeling ook al staat daar geen enkele prestatie tegenover.
Ze menen tot de groten der aarde te behoren of voelen zich een misantropisch onbegrepen genie.
Hoewel ze sociaal vlot lijken te functioneren is het altijd berekenend en gericht op eigen voordeel.
Je vindt ze veel in de politiek of de verkoop en de media.
Waar ze via de grote jas van de zaak hun grandiositeit kunnen etaleren.
Niet zelden spreken ze zelfs in de "wij" trant.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 26 februari 2017 door Sheherazade.