Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Slaapverlamming, Deja-vu

30 januari 2010

Ik heb dus drie dingen, waar ik opzich geen moeite mee heb, maar toch graag mee over wil weten. Ik ben dus Rick, 16 jaar.

Eerste is slaapverlamming. Ik heb er soms ineens vaak last van. Dan een hele maand niet, dan een week weer wel, soms heel erg en soms minder. Altijd mijn armen, en meestal midden in de nacht of aan het einde. Ik weet niet zeker of het alleen is wanneer ik uit een droom of REM slaap wakker wordt. Het is een keer zo erg geweest dat ik voor een minuut lang mijn hele arm niet kon optillen, en ik met mijn andere arm hem tot leven moest schudden. Het leek net of ik gewoon een arm van iemand anders vast had, en alsof ie niet aan mij vast zat. Nu ben ik opzich wel bang dat ik ooit wakker word en ik nooit meer het gevoel terug krijg, aangezien het steeds erger lijkt te worden. (als het gebeurd)

Tweede is: Ik heb soms vaak Deja vu's, daarmee bedoel ik: niet altijd, maar als ik het heb, heb ik er vaak meerdere bij elkaar. Mijn dejá vu's varieren van lengtes tussen 5/20 seconden, bij korte deja vu's ben ik net te langzaam om ze zegmaar te beinvloeden. Maar bij lange deja vu's heb ik mijzelf al zo getraind om verandering te brengen in wat er gaat gebeuren. Ik weet dus al wat er gaat gebeuren, alsof ik een aantal seconden in de toekomst kijk. Zoals iemand die wat gaat zeggen, of iemand die door een deur komt ofzo.

Wat betekend dat?

Derde: Ik had een aantal maanden een hele aparte droom. Het leek op het einde van de wereld, het was net een film (en nee, ik heb de film 2012 nog niet gezien:P ) De hele wereld was een hell en in rep en roer, de lucht was rood en de maan was aan het breken (brak uiteindelijk in twee en stortte ter aarde). De hele aarde was aan het schudden, en ik en de rest van de mensen in het gezin waren aan het verbergen en rennen etc. uiteindelijk kwam er een gigantisch monster uit de aarde zo groot als heel nederland, en verwoeste alles en iedereen. Overal lach bloed enzo.mijn gezin werd ook kapot gemaakt maar mijn honden liet het met rust. Het rare is dat ik ook gewoon alles voelde en meemaakte alsof het echt was.

Toen ik wakker werd wist ik nog precies alles en was klaarwakker. Ben naar de WC gegaan en weer gaan slapen, proberen weer verder te gaan. Ik ging verder waar ik gestopt was. Maar niet n een droom, maar in gedachte. Dit hielt ik niet lang vol omdat ik wist dat ik het op dat moment zelf verzon, maar het was nog wel levensecht.

Nu kamt mijn gezin al jaren (sinds mijn geboorte eigelijk) al met relatie problemen. Mijn broer is nogal ontspoort en mijn vader is ook de weg kwijt. Nu is het gezin ook uit elkaar aan het vallen, want ouder gaan scheiden, maar die droom was al lang daarvoor. Al hebben mijn ouders al jarenlang het idee om te scheiden. Ook loop ik de hele tijd met de gedachtes rond dat als er weer een x ruzie is, en een van ons stapt in de auto dat hij of zij verongelukt ofzo. (gelukkig nog niet gebeurd).

Naja dat was het wel, succes met lezen en bedankt alvast voor de antwoorden. hehe.

Edit: Ik heb soms ook wel is andere aparte dingetjes, zoals dat ik weet wat mensen willen zeggen of denken, of hoe ze heten. Gister nog, ik was met een meisje aan het praten, waarvan ik de achternaam nog niet kon, en nooit gehoord had. Toen riep iemand haar voornaam, en ik mijn hoofd hoorde ik haar achternaam. Dus: (ff een voorbeeld) Iemand anders: Hé José! Ik: Koopman. Jouw achternaam is koopman. Huh? Hoe weet je dat? Kwam ineens in mijn hoofd.

Het rare is, nu ben ik haar achternaam alweer vergeten. (ik ben zeer vergeetachtig).



2 keer bewerkt. De laatste keer was 10 februari 2017 door Sheherazade.

peet
11 oktober 2010

jonge ik had precies hetzelfde vannacht. ik durf nu nog net over het onderwerp te praten van me droom , maar na mijn droom rond middennacht kon ik me voor 1min helemaal niet meer bewegen. ik probeer keihard me armen en benene te voelen en gelukkig lukte me het.

Ik ben hiermee nog niet bekend ( slaapverlamming ) . de droom ook alles leek levensecht en sta nog steeds te shaken hier.

De-ja-vu heb ik ong 3 keer per week net zoals jou rick ik kan sommige zelf langer beheersen en daarop dan ook reageren. Want als ik die actie niet had gedaan onstond er zeg maar een soort ruzie.

psy student
28 april 2011

Hallo Ricker,

ik heb zelf ook last van bijzonder realistische heftige dromen, zeker 5 keer in de week. Ben zelf psychologie student en heb colleges gevolgd over slaapstoornissen. Wat jij omschrijft lijkt op hypnogene hallucinaties, dit in combinatie met slaapverlamming kan een teken zijn van narcolepsie. Wordt je ook slaperig wannneer je overdag heftige emoties ervaart?

Lenahallooo
8 juni 2011

Hallo iedereen
Ten eerste wil ik tegen je zeggen dat het me echt heel eng lijkt wat jij nu meemaakt,
ik vraag me dan nu ook af wat er verder is gebeurd met jou gezin? zijn de deja-vu's ooit echt uitgekomen?
Ik zelf heb de laatste tijd vaak last van slaap verlamming, of naja, ik weet niet precies of dit het eigenlijk wel is.
ik werd laatste wakker, midden in de nacht. ik had het gevoel dat mijn benen omhoog stonden en ik probeerde ze naar beneden te trekken, dit lukte
niet. Ook probeerde ik te schreeuwen en me te bewegen, ook lukte dit niet. ik had het gevoel alsof er een geest in mijn kamer was, of teminste iets. het leek alsof ik zelf in de film paranormal actitvity speelde, ik was doods en doods bang.

na deze enge droom, kreeg ik er nog een. ik werd uit bed gesleurt en lag op de vloer. het voelde zo levensecht. weer was ik doodsbang. ik weet nog dat ik mijn ogen open had en ik met mijn vinger de vloer voelde om te voelen of het wel echt was. ik kan mij niet meer herrinderen dat ik in bed ben gesprongen, dus waarschijnlijk was dit een droom, maar gewoon een realistische.

nu heb ik bijna elke dag last van slaapverlamming, of ik droom gewoon. ik weet het nog steeds niet. ik word opeens wakker en kan mijn niet bewegen.
ik heb me ogen open en ik kan alles om mij heen horen. ik probeer me te bewegen en te gillen maar het lukt me niet. op dit moment ben ik totaal niet bang. ik denk alleen maar in mijzelf: word wakker, word nu wakker, ik wil mij weer bewegen. dit gebeurd niet. ik heb deze nacht ook in mijn vinger gebeten (dat lukte dan weer wel??) en het voelde alsof inderdaad alles verdooft was. ook heb ik met mijn tong (mijn vinger kon niet) over mijn arm gelikt om er achter te komen of ik dat ook niet voelde, en inderdaad, dit voelde ik ook totaal niet. ik kan mij herrinderen dat ik om half 3 op de klok keek, en toen het over was, en ik weer op de klok keek (toen was het over, of was ik wakker geworden) was het 3 uur. maar als ik slaap gaat de tijd toch nooit zo sloom? het leek namelijk of mijn verlamming zeker wel een kwartier duurde, of langer...
ik ben hier best ongerust over, maar ook best enthousiast. ik verheug me er op om het vanavond weer te krijgen. naja verheugen ismisschien een groot woord. ik wil het gewoon weer krijgen, om er achter te komen hoe ik me nou eigenlijk voel, en of ik uit mijn droom kom.

groetjes!

justin
9 augustus 2011

okay, het lijkt me wel raar om te hebben wat jij dus had.
maar de reden dat ik op dit onderwerp zoek (realistiche dromen)
is omdat ik er net 1 had (ben net wakker)
het was wel is waar een erotische droom, maar geen natte, want ik had geen zaadloosing.
het gekke was, dat ik ook echt voelde wat er gebeurde.
als ik haar aanraakte voelde het super realistiche.
kan iemand dat verklaren?
p.s er is niets in mijn kamer wat zo had kunnen voelen

maddy
13 augustus 2011

heey, ik heb ook regelmatig dat ik mijn arm niet kan bewegen,

ik ben erachter gekomen dat het komt doordat je op je arm ligt, en je bloed eruit stroomt

14 augustus 2011

hoi

kweet niet of je deze thread nog volgt maar ..

ben je bekend met narcolepsi?
tis al eerder ff aangehaald zag ik

realistische dromen icm met slaapverlamming zijn wel symptonen idd

succes man

adjee
18 januari 2012

hallo..

ikheb het zelf ook dat ik realistiesch droom.
heb vaak dat ik dan digen in me kamer zie bewegen zolas: mensen, dieren gebouwen enz.
en alles voelt ook egt aan. alsik droom da ik een bloed neus heb. en ik word wakker heb k ook een bloed neus en ook blauwe plekken:P hopenlijk bn ik nie de enige hier mee.... of slapwandel ik er dan ook bij???

iemand tips???

gr adjee

Joanna
10 maart 2012

Heet dat slaapverlamming?? Ik dacht dat het gewoon kwam omdat het afgekneld was ofzo...
Net als je been bijvoorbeeld slaapt omdat je vreemd gezeten hebt.
Ik heb dat ook best wel vaak en eigenlijk is het heel irritant... Ik weet ook niet precies wat je er aan kunt doen. Eigenlijk kun je alleen maar wachten tot het over is (tenminste, dat doe ik altijd...).
Ik droom ook altijd heel raar. Over allerlei vreemde plekken en die kan ik me als ik wakker ben precies herinneren en ook tekenen, maar door die dromen slaap ik wel heel slecht...

Yapo
10 augustus 2013

goeiesmorges,

ik droom wel vaker rare dingen, maar vanacht werd ik een beetje gek in mijn droom die ik zal uitleggen:

eerst liep ik erbij als mezelf maar met mensen die ik niet kende, ging naar binnen door een gesloten winkel, ergens in die winkel zat altijd een deur waar ik dus naar binnen kon en daar zaten mensen waar ik kon zitten en praten, maar daarnaast zoals in het echte leven was alles levens echt, ik kon alles aanraken en voelen, horen, zien en alles was gewoon zoals ik er nu bij zit, gewoon "gewoon", dus ik dacht in m'n droom, ik zal eens in de spiegel kijken, normaal gesproken zie ik mezelf wel eens helemaal niet, met zwarte ogen of een beetje demonisch aangepast, deze keer gewoon mezelf, iets een ander uiterlijk, leek ouder, maar gewoon m'n eigen ogen, dus ik dacht in m'n droom, ben ik dood gegaan in het echte leven en zit ik nu in een ander leven, zomaar spontaan, vroeger toen ik jong was is mij eens geleerd, door een grote bebaarde piraat in het steegje achter ons oude huis :P, dat als een droom je niet bevalt, sluit je ogen in je dromen en tel tot 10 daarna zal je gewoon wakker worden, ik deed dat dus, maar ik opende me ogen en was nog precies op die zelfde plek en mensen vroegen mij wat ik deed, dus ik werd een beetje panisch....toen deed ik het nog een keer, en toen erg diep in gedachten en enorme hoop dat het toch niet waar zou wezen dat ik ben overgestapt en echt dood ben gegaan, deed ik m'n ogen open, zat ik op een boot op de zee, ik deed m'n ogen weer dicht en kwam weer ergens anders, nu wist ik dat ik wel in een droom zat, maar deed 't weer en weer en nog een paar keer, constant andere plekken maar alles bleef realistisch, ik kwam maar niet uit mijn droom, voor alsnog denken dat als ik dood zou zijn je voor eeuwig in een droomwereld blijven...op een gegeven moment drong het tot me door en ik ging op m'n knieën op de grond zitten en begon te huilen en 'nee' te schreeuwen, tot ik mezelf op de grond zag zitten in die houding maar dan met mn hoofd op de grond en zweefde me ziel naar boven en alles trok langzaam helemaal wit weg tot alles helemaal wit was en perplex heel langzaam een zwart vlekje dat straalde met vage neon-achtige paars rode stralen zag verschijnen dat steeds groter werd en ik echt dacht dat ik misschien toch dood was gegaan en tot ik helemaal in dat zwarte verschijnsel kwam, werd ik gewoon wakker... en ik ging ff zitten aan het bed en heb een dikke 15minuten als een hersendode jongeman stil gezeten met geen gevoelens, begrip of emotie in m'n gezicht...alleen een paar tranen die zonder enig gevoel van verdriet oid. uit mn ogen liepen..

.

laura123
25 november 2013

Ik was vanochtend om n uur kwart voor 6 wakker deed ff appe en besloot weer te gaan slapen.
Ik denk nog geen kwartier later merkte ik dat ik wakker werd door het geluid van mijn hamster die in zijn molentje rond rennen deed. Dat was links in mijn slaapkamer waar ik het geluid vandaan hoorde. en vanuit de gang hoorde ik n hamster aan zijn waterfles drinken. Ik dacht pff zijn ze weer bezig, probeerde weer in slaap te komen en t schoot me ineene weer te binnen dat me hamster in de schuur stond en hij een weekje terug dood is gegaan.
Ik log met me gezicht naar de muur rechts van me, probeerde me om te draaien en met veel moeite kreeg ik me lichaam niet in beweging. Toen begon ik ineens te trillen en daarna lukte het wel. ik ging met t licht van me mobiel kijken en niks.
Ik vond t raar en dacht dat t misschien kwam doordat ik zijn hokje nog moet schoonmaken (ben namelijk een beetje lui) en dat een dood familielid miss dat probeerde te vertellen ofzo XD.

Ik probeerde weer mijn ogen dicht te doen en lag nu gedraaid naar links. ik sliep nog niet en was naar gevoel gwn bij bewustzijn. Nu hoorde ik dat er naast mijn hoofd een kleine plof alsof iemand wat naast me hoofd neerlegde. Normaal ligt mijn mobiel hier dus ik dacht ff kijken of die er nog ligt. T raare was dat ik me met grote moeite kon bewegen ik pakte mijn mobiel en voelde nog iets anders liggen het was iets kleiner dan mijn mobiel en vierkant ik zag dat het eruitzag als n soort rekenmachtine. Om er zkr van te zijn dat ie echt was toetste ik op de knopjes. Er verscheen een felblauwe balk met een 0. Ik vond dit natuurlijk heel raar, wou gaan opstaan en naar de lamp lopen om te kijken of de rekenmachine er echt was en net toen ik de dekens van me had afgegooid kreeg ik weer n rilling en t eerste wat ik dacht hou de rekenmachine en je mobiel goed vast. T voelde alsof de rekenmachine plotseling uit mijn hand verdween en ik ging natuurlijk over mijn hele bed voelen wnt ik had weer mijn volledige kracht terug maar hij was weg.

Na dit heb ik op t internet gekeken of iemand eenzelfde vergelijkbare ervaring had maar ik ben alleen maar mensen met nachtmerries tegengekomen en mensen die echt hun hele lichaam niet kunnen bewegen en waarvan ze doodsbang zijn en symptomen hebben van snelle hartkloppingen en niet normale ademhaling. Maar ik was me er toch echt 100% van bewust, rustig en was toch in staat me lichaam te kunnen bewegen. Niet echt een soort slaapverlamming lijkt het

Ik zit te denken dat t geval met de rekenmachine een soort hint is.
Ik ben namelijk jong en zit te twijfelen of ik naar school moet gaan of gaan werken. Miss betekend dit dat ik weer naar school moet ofzo haha

timothy
10 februari 2017

Ik ben hier ook bekend mee. Heb best vaak sleep paralasis ook met hallicunaties. Meestal en vrouw of iets die naar me toe loopt terwijl ik niet kan bewegen. Het gevoel van paniek is en normale reactie ookal weet je dat het nep is. Vaak probeer je te schreeuwen maar lukt dat ook niet. Je kan wel je ogen bewegen, en het helpt om je ogen herhaaldelijk naar links en rechts te bewegen. Dan kom je er eerder uit. En als iets naar je toe loopt en je wilt het niet zien, gewoon naar links of rechts kijken. Deze symptomen kunnen ook komen na MDMA gebruik. en horen op te houden na 1 maand ongeveer.

10 februari 2017
Beheerder

Het is voldoende goed op je zelf te concentreren dan houden de hallucinaties, want dat zijn het eigenlijk, vanzelf op.
Bewustzijn doorbreekt de droom en doet je wakker worden. (of soms overgaan in een lucide droom).
Het bewegen van de ogen kan het contact met het lichaamsbesef oproepen en ook dat kan een droom afbreken.
Angst is niet nodig. Als het vaker voorkomt kun je eraan gewend raken en verdwijnt de paniek.
Waarom zou een vrouw beangstigend zijn als ze naar je toeloopt?
Dat is een premisse die nergens op gebaseerd is.
Het is toch net zo dat zij die verlamming veroorzaakt?