Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Dromen dat ik lucide wil worden

Y3
15 jaar geleden

Meestal denkt mijn 'ik personage' (ik in mijn droom duss :p),, ik denk ook wel het zelfde als dat ik gewoon overdag, wakker zou denken.

Maar over laatst dromde ik dat ik lucide wou worde dus (wat gebeurde in de droom):'
Ik was in de woonkamer, en zeg tege mezelf 'Tijd om lucide te worden'. Ik ('wakkere ik of 'ik personage' weet niet) dacht, ik ga zo meteen lucide worde en leuek dingen doen.
Mijn moeder komt plots in de woon kamer, ik zeg haar dat ze weg moet gaan want ze verpest mijn droom, ik wil tenslotte lucide worden. Maar dan denk ik plots: Ik droom toch, dan 'tover' ik haar toch gewoon weg..

Ik heb het wel vaker dat ik denk; 'Ik droom, ik kan doen wat ik wil (ik denk niet dat ik dan 'echt' lucide ben).

En dan nu.. De vragen:
- Heeft het enige betekenis dat ik hetzelfde denk in mijn droom(, als overdag)?
- Als ik denk; 'Ik droom, ik kan doen wat ik wil',, ben ik dan wel of niet lucide?

15 jaar geleden

Wanneer je lucide of helder droomt, ben je je bewust van het feit dat je aan het dromen bent. Dus als jij in je droom denkt 'ik droom, dus ik kan doen wat ik wil', dan is het inderdaad een lucide droom. De vraag is wel of het zo'n zinvolle gedachte is om te dromen. In lucide dromen kan je vergelijkbare dingen denken als overdag, maar je kunt er pas echt iets aan hebben, als je ze gebruikt om dingen te doen die je overdag spannend vindt, niet durft. Of om eens naar situaties te kijken die overdag steeds anders lopen dan je zou willen. Dan zijn lucide dromen een hele veilige manier om ander gedrag te testen. Lucide dromen gaan, net als 'gewone' dromen, over situaties die je overdag niet fijn vindt. Bijna niemand droomt over dingen die gewoon prima lopen op de manier waarop je ze nu doet. Dromen geven aan dat er misschien een betere manier is. Als je je bewust bent van het feit dat je droomt, is het een kans om zo'n andere manier meteen uit te testen.
Bij jouw droom ging het over de aanwezigheid van je moeder, waar je in je droom moeite mee hebt. Het lijkt me zonde om dan te denken 'ik laat je verdwijnen, ik doe wat ik wil', want dat is naar mijn idee een gedachte die je probleem niet oplost. Het is oplossing waar je misschien overdag ook voor kiest: gewoon doen alsof iemand niet bestaat. Jouw lucide droom nodigt je naar mijn idee uit om eens te proberen ruimte voor jezelf te creƫren zonder iemand weg te jagen. Een dergelijke droom is een mooie kans om te proberen dingen in je leven te veranderen, zonder dat je overdag meteen alles hoeft te veranderen. Succes ermee.