Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

vliegtuigongeluk

8 jaar geleden
Beheerder

Vliegtuigen zijn geestelijke beelden van vogels.
Het heeft vaak te maken met te hoge ambities (net als Icarus)
Wie te dicht bij de Zon komt..................
Het kan ook zweven betekenen of te hoog gegrepen ideeën.
Het kan een onderneming zijn die niet slaagt, of een "vluchtige" relatie die botst en mislukt.
Plannen die crashen of een geestelijke crisis.
Heeft ook te maken met angsten die door je hoofd spoken en je bestaan lijken te bedreigen.
Maar ze storten blijkbaar niet op jouw huis neer (psyche)
Waar rook is is vuur.
Mogelijk zijn er problemen/ conflicten in die andere "huizen" (of delen van jezelf)?

Rook kan zwart of wit zijn, hangt af van wat er verbrand wordt. (nat of droog hout b.v.)
Zwarte rook kan iets kwaads zijn dat uitgebraakt wordt.
Typisch is natuurlijk dat de rook netjes uit de schoorsteen komt, want normaal zou er van het huis niets overblijven.
Dus het gaat meer om iets dat uit de lucht/geest het huis binnendringt.
De schoorsteen is dan wel vaak een erect fallussymbool (net als een kerktoren),
maar evengoed een soort toegangs-kanaal.

(Tot in de 20e eeuw klauterden kinderen letterlijk door de schoorsteen om te vegen of te stelen).

Zo zou je het vliegtuig kunnen opvatten als een soort bevruchting of een draak.
Het zou bijvoorbeeld ook een vorm van toorn kunnen zijn.
Een vliegtuig is meestal een Zij, we spreken immers over een lucht-schip.
Maar in dit geval is dat twijfelachtig.
Het gaat hier waarschijnlijk om botsingen tussen tegenstellingen.

Veiligheid en comfort worden bedreigd door plotselinge verontrustende ontwikkelingen.

charet
8 jaar geleden

Ik droomde dat mijn familieleden en ik in het vliegtuig waren op weg naar vakantie. Tijdens het opstijgen deed de motoren al beetje raar. Op een of andere manier moest ik of 1 van mijn kinderen iets doen (weet echt niet meer wat) ik nam mijn 2 kinderen mee, mijn moeder ging met me mee om te helpen en mijn vader. Er was nog iemand erbij mr weet niet meer wie. Wij waren opeens op de grond in een kerk waarin toevallig een kerkdiest was voor een begravenis van een kind. Ik probeerde de alleenstaande vader te troosten omdat ik zelf 1 had verloren. Daarna gingen wij met zijn alle (mijn familieleden die uit het vliegtuig met me zijn gestapt) naar buiten.

De vliegtuig dat we erin moesten had weer een motorische mankement en begon te zweven en stortte neer en ontplofte. Een deel ervan waar de kleinen in zaten zweefde nog en vroeg me pa om me mee te helpen de kinderen te redden. Die was in shock maar ik ging er achteraan. Waar de andere stukje neer heeft gestort stond ik dichtbij waar ik de druk voor de ontploffing had gevoeld. Ik had zoveel familieleden die dag verloren....

Toen werd ik wakker. Kunt u mij uitleggen wat dit betekend.

8 jaar geleden
Beheerder

Je kunt op een of andere manier niet genieten van je vrijheid door angsten.
Een vliegtuig wordt niet door jou bestuurd.
Dus bepaal jij je levenskoers niet maar laat je meevoeren.
Maar dat levenslot crasht.
Een vliegtuig is een geestelijk element een zilveren vogel, maar ook een tunnelblik, want je kunt er niet uit.

Vliegtuigen staan ook voor ideeën of plannen die hier niet willen lukken.

De kerkdienst is niet toevallig. Het verdriet is nog niet verwerkt en je schuldgevoelens of rouw maken dat je niet van een welverdiende vakantie kunt genieten.
Het gaat dus om verwerking waarin je dromen in rook opgaan.
Je bent je vertrouwen in het leven verloren vandaar die motorpech (energie).

Je wilt nog wel iets redden uit de puinhopen van je verloren illusies.
Het contrast in de droom is dus groot. Het drama ligt in de omslag naar de plot.
Je zit als het ware in de buik van een vliegende draak en net als het verlies van het kind vrees je dat die draak zal neerstorten. Wat dan ook gebeurt.

me2
8 jaar geleden

ik heb dit ook gedroomd en nu heb ik het gevoel dat dit echt gaat gebeuren

8 jaar geleden
Beheerder

Elke dag kunnen rampen gebeuren maar dat bewijst niet dat je droom een voorspelling inhoud.
In de eerste plaats moet je zulke dromen naar je zelf terugkoppelen.
Dus wat dreigt er in je leven te crashen?
Dromen zijn meestal symbolisch en zelden concreet.
Neem ze dus niet te letterlijk, want dan leg je het probleem buiten jezelf door een projectie.
Wat in feite een ontkenning, afweer, of niets dan verklaringen oplevert.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Laila
7 jaar geleden

Ik droom dit u ook al twee keer achter elkaar en precies zoals jij het beschrijft. Dat ik van een afstand het vliegtuig en 1 keer was het een Zappelin zie neerstorten en er naar toe kan lopen en elke keer ben ik dan in t vliegtuig/Zappelin en probeer ik mensen te helpen. Vannacht voor de tweede keer deze droom gehad ????

7 jaar geleden
Beheerder

Een Zeppelin is een luchtschip.
je kunt het zien als een soort luchtwalvis.
Maar het is ook een opgeblazen Zelfbeeld als van de ark van Noach.
Je kunt de wereld niet redden en bovendien sta je niet met beide benen op de grond.

Laila
7 jaar geleden

Ik zie mezelf ook niet als de redder in dit verhaal. Maar het leek allemaal zo echt. En in mijn droom was ik met meerdere personen die het ingestorte vliegtuig/zappeline in konden. Ik kon de mensen en de binnenkant van t vliegtuig/Zappelin zien, van wat er nog van over was. Ik weet nog dat de Zappelin in brand stond. Wat me wel opviel dat in de Zappelin allemaal bekende gezichten zaten van mensen die ik wel ken van gezicht. Heel vreemd maar ik ging het juist opzoeken omdat mij opviel dat ik in mijn droom elke keer in t toestel belande die ik van een afstandje zag crashen. Vraag me af wat dit betekend groetjes Laila

7 jaar geleden
Beheerder

Het doet wat denken aan de Hindenburg.
Het was een select gezelschap dat ook in vlammen opging.

Je kunt het luchtschip als geestelijk voertuig zien.
Maar het is ook een opgeblazen geheel.
Misschien een verleden dat verbrandt? Alle schepen ...........enz.
Symbolisch is het de tocht over het water naar de andere kant.
Lucht en water zijn in deze vergelijkbaar, ongeveer zoals de veerman in de mythes.
Maar hier ontstaat brand en dus stort het toestel neer.

Vuur is een transformatie element, maar kan ook woede zijn.
Het vuur is vergelijkbaar met een hel.

Vroeger gebruikte men gevaarlijke, lichte gassen (waterstof) om het luchtschip in de lucht te houden.
Een vonkje en de boel stond in lichterlaaie.

Deze ark van Noach gaat in elk geval niet op en kan wel een beetje water gebruiken.

Soms zijn het te grote ideeën die neerstorten zoals Icarus.

Laila
7 jaar geleden

super bedankt voor de uitleg. Ik herken bepaalde situaties heel erg idd? zoals je ze beschrijft. Bedankt :)

Cinsala
7 jaar geleden

Fijn deze brieven gevonden te hebben!

Ik heb vannacht vreselijk gedroomd en werd met enorme hartkloppingen en totaal bezweet wakker. Het duurde lang voor mijn hart weer rustig was, heel beangstigend.

Ik zag een vleigtuig en deze had een enorme zwart spoort achter hem. Ik dacht dat het een vliegtuig was uit Zwitserland met een groot rood kruis erop. Ook had het iets met Hamburg te maken... (opgestegen of moest daar landen)

Er kwamen helicopters bij die al opgestegen waren om naar de aankomende rampplek te kunnen gaan. Het vliegtuig beelf ronden vliegen en kwam steeds lager en dichterbij. Het wist dat het zou neerstorten...

Opeens is het neergestort, enorm snel en echt loodrecht naar beneden en vlak bij mij.

Echt een droom wat nu niet Meer uit mijn hoofd gaat. Vandaar dat ik het hier deel.

Liefs Cindy

7 jaar geleden
Beheerder

De combinatie van het geheel doet mij denken aan het bombardement op Hamburg tijdens de WWII.
Het rode kruis speelde in die tijd een dubbelrol vandaar wellicht die zwarte rook.
De collectieve vrees voor oorlog wordt flink opgeklopt in deze tijd.

Innerlijk is dat een ander punt want het moet een raakvlak hebben met jezelf anders trigger je daar niet op.
Dat kan een relatie zijn of de gezondheid of je baan enz.

Bij het rode kruis denk je vooral aan hulpverlening op gebied van gezondheid.
Maar de rook maakt toch dat het in elkaar stort.
Het maatschappelijke draagvlak in de zorg wordt ook elke dag verder uitgehold.

Helicopters kunnen malende gedachten symboliseren.

Zwitserland (rode kruis) zou een neutraal land of positie betekenen. Dat is echter historisch niet geheel correct.
Zwitserland heeft bergen en daarom een beetje de betekenis van Tibet als dak van de wereld.

Er is geen steekhoudend bewijs dat het rode kruis van de vlag van Zwitserland afstamt.
Als vroeger een huis werd bezocht door een pestilentie, werd er met rood of bloed een rood kruis op geschilderd en dus was het een waarschuwing, een no go zone.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

Zahira
7 jaar geleden

Hoi,

Ik droom al maanden lang over dat ik met vrienden, familie, kennis, en noem maar op loop en dat ik zie dat er een vliegtuig neer gaat vallen en dat ik de mensen om me heen wakker schud maar dat ze me niet geloven. Me hart bonkt altijd heel snel als ik wakker word door zulke dromen. Toevallig ben ik net wakker geworden en droomde ik het zelfde maar dit keer droomde ik dat me moeder er ook in zat.
Hoe kan ik af komen van zulke dromen? En wat betekend het?

7 jaar geleden
Beheerder

Dat zijn frequent voorkomende dromen.
Het gaat dan b.v. over plannen die niet levensvatbaar zijn of te hoog gegrepen ambities.
Soms ook te hoog vliegen en als Icarus neerstorten.
Kan ook zweven betekenen.
Het kan om een geestelijke crisis gaan, instorten dus.
Het is waarschijnlijk geen collectieve voorspellende droom want er vallen geregeld vliegtuigen uit de lucht.
De rampspoed die men kunstmatig politiek gaande houdt, veroorzaakt natuurlijk wel een permanente vrees voor de economie of dreigende oorlog en collectieve onrust.

priscilla
7 jaar geleden

Ik droomde vannacht over 4 vliegtuigen die neerstortte,
Ik stond in een woonkamer (niet mn eigen huis) en keek uit het raam.
als ik naar boven keek zag ik heeeeel ver een klein stipje (vliegtuig) en het werd alsmaar groter en groter tot ie op ware grote was een draai maakte en voor mn neus in stortte,bij alle 4 de vliegtuigen kon ik nog in de ogen kijken van de piloot, die alle 4 er het zelfde uitzagen, en alle 4 mij een knipoog gaven er zijn 2 vliegtuigen voor me ingestort en 2 vliegtuigen achter mij ingestort. In alle 4 de vliegtuigen waren alle passagiers dood, en die lagen bezaaid over t gras. Ik rende naar buiten toe, hopend op nog leven, maar tevergeefs zag ik alleen maar lijken liggen waaronder heel veel kinderen en oudere mensen.

Wat betekend dit?

7 jaar geleden
Beheerder

Het lijkt erop of je hele leven instort.
Maar de piloten knipogen dus lijkt het mij minder erg dan je zou denken.
De piloot is een mannelijke eigenschap zoals het verstand of hier ook zoiets als de geest.
Hij is ook een beeld van het heldenarchetype.
Vliegen is zweven. Dus niet met twee beentjes in de realiteit staan.
Denk aan Icarus.

Vliegtuigen die neerstorten staan vaak voor ideeën die geen succes worden.
Kan echter ook een relatiecrisis zijn of een ander plan/ zaak enz. dat mislukt.

Waarom denk ik aan dartpijltjes van Amor?

Een vliegtuig is een soort vogel. In de symboliek komt ook de vliegende fallus voor.
De fallus was de scheppende kracht, ook wel draak (daarom rijden heksen op bezems).



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

7 jaar geleden

In een vliegtuig wil je op hogere niveaus gaan. Het neerstorten laat zien dat de hogere doelen niet te bereiken is. Meerdere pogingen hebben geen effect gehad. De piloot neemt het als een korreltje zout, maar voor jou is het een karwei. De twee pogingen voor die tijd mochten niet baten en in de toekomst lijkt het ook een gevecht te worden. Het kan ook zijn dat je de poging in de toekomst wantrouwt, omdat het ook eerder verkeert ging. De toekomst zal het leren. De kinderen staan voor het nieuwe en ouderen staan voor het verleden.

Nina k
7 jaar geleden

Dit is een beetje laat maar oke,

Ik heb al een tijdje een soortgelijke droom. Maar ik zit in het neerstortende vliegtuig en kan er net optijd uitspringen, dit gebeurt een aantal keer. Eerst zie ik het vliegtuig en kan ik het net ontwijken, en daarna zit ik er zelf in en kan ik er net optijd uitspringen. Daarna gebeurd die droom weer. Alleen dan probeer ik er mensen uit te redden en soms lukt het. Als ik er uit ben gesprongen stort het vliegtuig achter een berg of heg neer, zodat ik het niet kan zien.

Hopelijk kan iemand mij helpen
Xxx Nina

7 jaar geleden
Beheerder

Dat kunnen plannen zijn die niet uitkomen.
Of een breuk in een relatie, baan, grond onder de voeten kwijt zijn, of een harde landing in de realiteit enz.
Het vliegtuig is een geestelijke vogel.
Het vliegtuig bestuur je niet zelf, het is dus vervoerd worden. (met de stroom mee)
Jij springt eruit. Dus je gaat niet mee met de ramp.
Of je stapt uit de trein en gaat zelf op weg. (individuatie)
Het kan hoogvliegen betekenen (zweven) maar ook hoogmoed, wat vaak hetzelfde is, maar dan heet het hoog ingewijd.
De mensen die je wilt redden is zoiets als jezelf bijeenrapen.

Beeld van een crisis in je leven.

Jerry
6 jaar geleden

ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar zal mijn best doen! want mijn droom is net anders dan al de andere & heb deze droom nu al 3 keer gehad en steeds ben ik er de eerste 30 min goed van als ik wakker word. Dus, ik lag op een weide met een aantal vrienden. rustig hangen iets drinken allemaal heel normaal. maar dan gebeurd altijd het zelfde vieze moment. dat er een vliegend toestel geen vliegtuig of ook geen zeppelin maar zeker iets dat er op lijkt. hij maakt rare bochten en vliegt dan met volle vaart naar mij toe, met het gevolg dat hij crasht op mij. en ik sterf in mijn droom. een soort van piepend geluid hoor ik dan & schiet ik wakker... weet jij wat dit betekent. want deze dromen wil ik zo snel mogelijk van af! alvast bedankt

6 jaar geleden
Beheerder

Het kan iets geestelijks zijn dat op je neerstort.
Maar een Zeppelin lijkt ook een fallisch symbool.
Je kunt het ook vergelijken met een soort draak of walvis.
Het is dus iets wat in de lucht hangt, (in de maak is).
Een tegenslag die je toestoot.

Maar het kan ook een herinnering zijn aan een nare gebeurtenis die je niet verwerkt hebt.
In elk geval wordt het gezapige leventje verstoord door deze invloed.
Een vliegtuig als vogel staat dus ook voor een psychische invloed.
Maar jij geeft aan een vieze gebeurtenis, dus ik denk aan misbruik.

Verder kan de terugkeer van de geest naar het lichaam wel als een val overkomen.
Je zou ook kunnen denken, de realiteit dringt ruw tot je door.

Het zou natuurlijk een UFO* kunnen zijn, in de zin van een onbekend iets dat je toestoot.
(*We gaan het hier niet hebben over buitenaardsen)

Omdat een luchtschip zowel mannelijk fallisch als moederlijk kan zijn (een schip is een ZIJ), is het zonder achtergrondinformatie moeilijk hier iets meer over te zeggen.
Zo denk ik aan de mythe van Jonas en de walvis, of de vele andere mythen en sprookjes, waarbij de held door een monster wordt verslonden, of de tocht door het onbewuste, om later te worden uitgespuwd, of te ontsnappen, in een andere samenstelling.





Deze discussie is gesloten.