Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Een groen veld, de flat en leerlingen

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Ik droom de laatste tijd veel over school. Gisternacht ook een, maar die kon ik goed plaatsen. Deze niet...

Samen met twee studiegenoten (man en vrouw) sta ik op de bovenste etage van de flat waar ik nu in woon. De lift is er, maar ik zie dat de knopjes geen licht geven, wat wel normaal zou moeten. Mijn vrouwelijke studiegenoot weet er niets van af en stapt de lift in. Ik roep dat ze dat niet moet doen, maar ze hoort mij niet. Ik zeg het nog een keer, ditmaal met het argument dat ik soms wel eens vanaf de tweede en eerste verdieping in een vrije val beland met de lift. De mannelijke studiegenoot roept ook nog, en de vrouwelijke studiegenoot stapt verward de lift uit. We besluiten de trap te nemen (zes verdiepingen). We hebben nogal haast [maar waarom?] en ik spring van de derde tree af, op de grond. Op de eerste verdieping komen we een getinte man tegen. We groeten elkaar en lopen weer verder. Eenmaal bij de begane grond valt het mij op dat de trap vervormd is: de treden zitten heel dicht op elkaar en de steen brokkelt af.

In mijn eentje loop ik naar een groen grasveld, de plek waar de leerlingen van mijn stageschool straks zijn voor een excursie. In het midden van het grasveld staat een schoolgebouw. Er loopt een jongetje rond met een videocamera. Hij filmt rond de school, maar dan valt zijn oog op een witte vlinder. Hij filmt de vlinder, die heen en weer fladdert. Het jongetje weet niet waar hij moet kijken en lijkt over zijn eigen voeten te struikelen.

Ik besluit om weer terug naar de flat te lopen. Van de trappen af komt een stroom leerlingen, op weg naar het groene veld. Ik wil helemaal naar boven om mijn stagebegeleider te vragen wat de bedoeling is, dus ik besluit om de lift te pakken (zodat ik niet tegen de stroom in hoef te gaan). In de lift zie ik twee (mannelijke) leerlingen staan, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Ik vraag hen wat ze hier doen. Een van de leerlingen zegt dat hij ziek is. Ik leg een hand op zijn linkerschouder en voel zijn hartslag heel duidelijk.
Eenmaal boven zoek ik naar mijn stagebegeleider om te vragen wat ik met de leerling moet doen, maar ik kan hem niet vinden. Wel zie ik de schooldirecteur staan, die ik aanspreek. Ik vertel dat deze leerling ziek is en dat ik zijn hartslag heel duidelijk voel. Toevallig staat naast hem de vader van de leerling. Opmerkelijk is dat de vader wel Nederlands kan verstaan, maar in het Engels terugpraat.

Dan sta ik buiten de flat, weer op weg naar het groene veld. Twee vriendinnen pakken de fiets, ik moet hardlopen in een wit shirt en een zwarte, korte sportbroek. Ik ren met mijn vriendinnen mee.
Op het groene veld zie ik een klif waar de leerlingen vanaf springen. Gelukkig staat er onder de klif een groot springkussen om de leerlingen op te vangen. Er staat een rij leerlingen van enkele tientallen meters lang.
Ik loop een groene heuvel op, waar hier en daar tenten staan. Leerlingen rennen in het rond en glijden naar beneden. Ze hebben veel plezier. Ik besluit om weer de heuvel af te lopen en ga op een soort picknickbankje zitten onder een blauwe tent. Voor mijn neus spelen de leerlingen met bekertjes water, die ze over elkaar leeggooien. Ik word bijna geraakt door het water.

Het is dus een droom met veel gebeurtenissen achter elkaar en ik vind het een wonder dat ik het onthouden heb, haha. Ik heb hieronder een poging gedaan om de droom te verklaren, maar er zitten veel - voor mij onbekende - droomsymbolen in.

De flat vertegenwoordigt mijn hoge prestatiedrang. Ik wil minderen (omlaag gaan met de lift), maar er is iets niet in de haak. Mijn vrouwelijke eigenschappen vinden dat er niets mis is en stappen de lift in. Het onderbewuste en de mannelijke eigenschappen roepen nog een keer dat het niet oké is, omdat er een angst aanwezig is. [Welke angst? De angst om de liefde van mijn moeder te verliezen? De angst om de waardering van de mensen om mij heen te verliezen?] Het houdt mij echter niet tegen, want ik besluit om de trap te nemen. Er moet dus eerst een oud probleem en/of verdriet verwerkt worden, maar ik heb er nogal haast mee [dit kan ik goed plaatsen. Ik wil te snel en dat gaat natuurlijk niet]. Het zal uiteindelijk een succes worden (van de treden springen).
De man op de eerste verdieping zal vast X voorstellen, aangezien hij mij groet [echter is X niet getint, maar oké dan]. Hij is een onderdeel van dat succes. Daarna zitten de treden dicht op elkaar en het steen brokkelt af, maar ik kan de betekenis hiervan niet achterhalen.

Het groene veld doet mij denken aan deze droom: [www.droominfo.nl].
In het midden staat een schoolgebouw: gevoelens van onzekerheid in een veld dat het missen van emotionele voldoening moet voorstellen. Kinderlijke, mannelijke eigenschappen kijken terug op herinneringen uit mijn schooltijd. Dan valt zijn oog op een witte vlinder: er heeft een verandering/transformatie plaatsgevonden. Wel een onrustige transformatie, omdat de vlinder heen en weer fladdert. Het lijkt een onderdeel te zijn van de verwerking van X?

Van de transformatie lijk ik weer terug in een oude gewoonte te vallen: prestatiedrang. Wat de stroom leerlingen hier wil zeggen, is mij niet duidelijk. Ik neem de lift omhoog: het gaat de goede kant op in mijn leven, een hoger bewustzijnsniveau. Maar er staan mannelijke eigenschappen in de weg, die daar niet horen. Ik vraag hen wat ze in de lift doen. Een van de jongens zegt dat hij ziek is: er moet iets herstellen, mentaal of fysiek. De schouder symboliseert dat de mannelijke eigenschappen overbelast zijn; de duidelijke hartslag staat voor het niet luisteren naar mijn gevoelens.

Ik zoek naar iemand die mij kan helpen om wel naar mijn gevoelens te luisteren, maar ik kan diegene niet vinden. Wat de directeur hier symboliseert, kan ik niet vinden. Een soort uitlaatklep? En wat betekent de vader van iemand anders? En hij verstaat Nederlands, maar praat Engels?

Ik ben dan weer op weg naar het missen van emotionele voldoening. Mijn vriendinnen nemen de fiets: ik moet meer tijd voor hen vrijmaken [laat ik nou toevallig tegen mijn vriendin gezegd hebben dat ik niet op vakantie kan, omdat ik doorspaar voor een eigen plek]. Wat betekent het dat ik met hen mee ren? Alsof ik door hen begeleidt en beschermt word...

Eenmaal op het groene veld zie ik een klif waar de leerlingen vanaf springen. Wat is hiervan de betekenis? Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet weet wat de betekenis van de leerlingen is…

Ik loop een heuvel op, waar tenten staan. De tenten staan voor een tijdelijke verandering in mijn routine, die te maken hebben met het sociale aspect (de heuvel oplopen). De leerlingen hebben plezier, dus ik besluit weer om naar beneden te gaan. Ik ga op een bankje in een blauwe tent zitten: tijdelijke verandering die te maken heeft met waarheid, wijsheid, de hemel, eeuwigheid, toewijding, sereenheid, loyaliteit en openheid. De leerlingen gooien bijna water over mij heen: bijna ondergedompeld worden in het onderbewuste.

Ik denk dat ik enkele conclusies kan trekken uit de droom:
- De verwerking van X.
- Ik heb geen emotionele voldoening, en daardoor neig ik naar prestatiedrang.
- Er is een angst aanwezig, maar ik wil te snel.
- Ik luister niet naar mijn gevoelens.
- Ik ben overbelast.

Wat denken jullie?



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Magnet.

7 jaar geleden
Beheerder

Ga het stukje bij beetje doen want het is bijna een boekwerk haha.

Quote

Samen met twee studiegenoten (man en vrouw) sta ik op de bovenste etage van de flat waar ik nu in woon. De lift is er, maar ik zie dat de knopjes geen licht geven, wat wel normaal zou moeten. Mijn vrouwelijke studiegenoot weet er niets van af en stapt de lift in. Ik roep dat ze dat niet moet doen, maar ze hoort mij niet. Ik zeg het nog een keer, ditmaal met het argument dat ik soms wel eens vanaf de tweede en eerste verdieping in een vrije val beland met de lift. De mannelijke studiegenoot roept ook nog, en de vrouwelijke studiegenoot stapt verward de lift uit. We besluiten de trap te nemen (zes verdiepingen). We hebben nogal haast [maar waarom?] en ik spring van de derde tree af, op de grond. Op de eerste verdieping komen we een getinte man tegen. We groeten elkaar en lopen weer verder. Eenmaal bij de begane grond valt het mij op dat de trap vervormd is: de treden zitten heel dicht op elkaar en de steen brokkelt af.

De lift kan wijzen op prestaties maar is een vorm van heen en weer pendelen van bewustzijnslagen, ook belevingswerelden.
De trap is een moeizame inspanning, de lift gaat normaal vanzelf maar hier werkt hij niet goed. (veel voorkomend thema)
Een vrije val geeft angsten aan. De platgetreden treden brokkelen af dus ook hier gaat het verplaatsen met moeite.
Het lijkt wel of de treden zover zijn uitgehold dat ze bijna geen verschil meer tonen. Is ook een beeld van de dagelijkse tredmolen.

Je kunt de mannelijke elementen niet uitsluiten. De lift is net als een huis een beeld van de psyche.
Maar een lift is een soort verticale trein of tunnelblik, je kunt er ook niet uit en evenmin besturen, het is een vast traject.
Storingen in jezelf laten je niet uitkomen waar je wilt.

Quote

In mijn eentje loop ik naar een groen grasveld, de plek waar de leerlingen van mijn stageschool straks zijn voor een excursie. In het midden van het grasveld staat een schoolgebouw. Er loopt een jongetje rond met een videocamera. Hij filmt rond de school, maar dan valt zijn oog op een witte vlinder. Hij filmt de vlinder, die heen en weer fladdert. Het jongetje weet niet waar hij moet kijken en lijkt over zijn eigen voeten te struikelen.

Het jongetje is gefascineerd door de vlinder. De vlinder is een symbool van de vrijheid en de ziel.
Staat in schrille tegenstelling tot de discipline van de school en het verstand. Filmen is geen leven, maar vastleggen van iets dat vrij is en blijft. Ongeveer zoals je vlinders op een bord vastprikt van een verzamelaar.

Quote

Ik besluit om weer terug naar de flat te lopen. Van de trappen af komt een stroom leerlingen, op weg naar het groene veld. Ik wil helemaal naar boven om mijn stagebegeleider te vragen wat de bedoeling is, dus ik besluit om de lift te pakken (zodat ik niet tegen de stroom in hoef te gaan). In de lift zie ik twee (mannelijke) leerlingen staan, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Ik vraag hen wat ze hier doen. Een van de leerlingen zegt dat hij ziek is. Ik leg een hand op zijn linkerschouder en voel zijn hartslag heel duidelijk.
Eenmaal boven zoek ik naar mijn stagebegeleider om te vragen wat ik met de leerling moet doen, maar ik kan hem niet vinden. Wel zie ik de schooldirecteur staan, die ik aanspreek. Ik vertel dat deze leerling ziek is en dat ik zijn hartslag heel duidelijk voel. Toevallig staat naast hem de vader van de leerling. Opmerkelijk is dat de vader wel Nederlands kan verstaan, maar in het Engels terug praat.

In dromen komt het vaak voor dat jezelf of anderen een vreemde taal spreken. dat is vergelijkbaar met in het buitenland zijn (onbewuste)
Een van de knapen is ziek je voelt zijn hart? Misschien is hij wel verliefd? Maar kan ook met eros en overbelasting te maken hebben.
Eigenlijk voel jij wat hij behoort te voelen, maar hij is tegelijk ook jij.

Quote

Dan sta ik buiten de flat, weer op weg naar het groene veld. Twee vriendinnen pakken de fiets, ik moet hardlopen in een wit shirt en een zwarte, korte sportbroek. Ik ren met mijn vriendinnen mee.
Op het groene veld zie ik een klif waar de leerlingen vanaf springen. Gelukkig staat er onder de klif een groot springkussen om de leerlingen op te vangen. Er staat een rij leerlingen van enkele tientallen meters lang.
Ik loop een groene heuvel op, waar hier en daar tenten staan. Leerlingen rennen in het rond en glijden naar beneden. Ze hebben veel plezier. Ik besluit om weer de heuvel af te lopen en ga op een soort picknickbankje zitten onder een blauwe tent. Voor mijn neus spelen de leerlingen met bekertjes water, die ze over elkaar leeggooien. Ik word bijna geraakt door het water.

Buiten de flat (paalwoning/ ivoren torentje) is er de natuur en de vrijheid.
De "leerlingen" doen wel dwaze dingen zoals blind in het diepe springen (examen, het leven? of de dood?) Blijkbaar is er opvang of steun.
Je wordt er als het ware voor de leeuwen geworpen.
Wat is zo eng aan het door water geraakt worden?

Quote

De flat vertegenwoordigt mijn hoge prestatiedrang. Ik wil minderen (omlaag gaan met de lift), maar er is iets niet in de haak. Mijn vrouwelijke eigenschappen vinden dat er niets mis is en stappen de lift in. Het onderbewuste en de mannelijke eigenschappen roepen nog een keer dat het niet oké is, omdat er een angst aanwezig is. [Welke angst? De angst om de liefde van mijn moeder te verliezen? De angst om de waardering van de mensen om mij heen te verliezen?] Het houdt mij echter niet tegen, want ik besluit om de trap te nemen. Er moet dus eerst een oud probleem en/of verdriet verwerkt worden, maar ik heb er nogal haast mee [dit kan ik goed plaatsen. Ik wil te snel en dat gaat natuurlijk niet]. Het zal uiteindelijk een succes worden (van de treden springen).
De man op de eerste verdieping zal vast X voorstellen, aangezien hij mij groet [echter is X niet getint, maar oké dan]. Hij is een onderdeel van dat succes. Daarna zitten de treden dicht op elkaar en het steen brokkelt af, maar ik kan de betekenis hiervan niet achterhalen.

De angst om omlaag te gaan. richting onbewuste. Je zou bijna denken aan "de gevallen vrouw".

Ergens heb je het over de directeur die boven staat.
Hij is een beeld van het gezag maar ook een soort piramidefiguur op de maatschappelijke virtuele ladder.
Een soort strenge vaderfiguur, een Zelf, een geweten, moraal, streng UberIch (Freudiaanse onzin)

Je wilt tegen de stroom ingaan, wat altijd een strijd oplevert met de collectieve massa.
Maar de gemakkelijke weg met de lift is vermijdingsgedrag.
Dus die horde leerlingen is een beeld van hindernissen nemen.
De gemakkelijke weg voert altijd omlaag. Energetische vereffening.
Dat komt terug in het omlaag springen of glijden buiten.
Freudiaans staan al die beelden voor opwinding, lust en erotiek. (nota bene, de flat als erecte "paal"-woning) haha.
(Trappen klimmen, glijden, sprong enz.)
Beter te betitelen als libido.



2 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Haha, ja, ik dacht, ik doe weer eens een poging om de droomt te verklaren. Maar dan lees ik jouw verklaring en dat lijkt dan niet op mijn eigen verklaring.

Dusseh, als ik het goed begrijp vertelt deze droom dat er angsten in de weg zitten om te bereiken wat ik wil bereiken: vrijheid. En ik ben overbelast (check: aankomende week tentamenweek). Maar ik vraag mij dan af wat het in het diepe springen met opvang voor mij betekent. En waarom ik niet wil geraakt worden door het water (waarschijnlijk omdat ik dan nat word en daar heb ik geen zin in).

Dan lees ik “Freudiaans staan al die beelden voor opwinding, lust en erotiek” en dan denk ik dat deze droom alleen met libido te maken heeft?



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Magnet.

7 jaar geleden
Beheerder

Als je overbelast bent zoek je natuurlijk vrijheid en vertier, dat zijn tegenstellingen.
Maar in het diepe springen is ook een angstbarrière durven nemen.
De hoop is de opvang, maar weten ze dat ook vóór ze springen?

Met Freud scherts ik.
Deels had hij wel gelijk maar om nu alles seksueel of driftmatig te zien (lust/onlust principe).
Lust heeft wel iets met eros te maken, maar dat is een breed begrip.

Watervrees? Voor je tentamen.

7 jaar geleden

Magnet, jouw uitleg is ook heel goed. Men kan op verschillende manieren een droom interpreteren. Ik lees hier en daar dat er wel overeenkomsten zijn met de uitleg van die van jou en die van Sheherazade. Als je het vaker doorleest dan wordt het wat duidelijk. Sheherazade is wat specifieker in de uitleg van de symbolieken.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Symboliseren die leerlingen mij? Het lijkt mij van wel. Of wat moeten ze symboliseren? Het lijkt inderdaad of ze de angstbarrière durven nemen, en volgens mij wisten ze van de opvang. Ik bedoel, ik zou niet in een meterslange rij gaan staan om te pletter te vallen, haha. Bij springkussens denk ik aan plezier en te pletter vallen valt daar niet onder.

Watervrees voor het tentamen klopt. Er zijn een paar tentamens waar ik niet helemaal het vertrouwen in heb, terwijl de docenten zeggen dat ik mij geen zorgen moet maken, omdat ik de gehele cursus toch netjes aan het werk was. Zal wel weer te maken hebben met prestatiedrang (zit in mijn tweede jaar en heb alle tentamens in één keer gehaald, zonder herkansingen dus. Dat is heel uitzonderlijk en dat wil ik, om de een of andere reden, zo houden. Ik durf niet meer te falen voor tentamens).

@Esme Ja, inderdaad, maar ik vind vooral de combinaties zo lastig. Bijvoorbeeld die trap die afbrokkelt. Daar vind ik nou nergens iets over terug in het woordenboek. Nu gebruik ik ook Grote Beer als hulpmiddel. En soms is de uitleg van Sheherazade nogal cryptisch vind ik en weet ik niet zo goed wat ik er mee moet. Al is het voor jullie natuurlijk heel moeilijk om de droomsymbolen te specificeren voor de persoon achter de droom.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Magnet.

7 jaar geleden

Inderdaad, niet alles staat in het droomwoordenboek. Maar naar het verloop van de droom/verhaal valt vaak wel op te maken welk uitleg het heeft. Een onderwerp kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Een trap is vaak wel stabiel. In jou droom brokkelt de trap af. Dus dat betekent dat als je naar een niveau hoger gaat, je moeite hebt door obstakels, het niet makkelijk is om naar dat hoger niveau te gaan. Het hoger niveau kan van alles zijn. Soms denk je dat je het niet kunt, maar je kan het degelijk wel. Dan komt het falen terug in je droom. Als je docent zegt dat het goed komt, dan komt het wel goed. Hij of zij heeft daar wel kijk op, denk ik.



1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Dankjewel, Esme.

Nog even over de trap: ik vraag mij af of ik de man die ons groet juist geïnterpreteerd heb. Ik kon de man namelijk niet goed plaatsen en toen dacht ik dat X even een kijkje nam op die trap (het bewustzijnsniveau).
En wat symboliseren leerlingen precies?

7 jaar geleden

De man staat voor het ratio. Het woord leerlingen zegt het al; ze hebben nog wat te leren.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Dus eigenlijk komt het verstand even om de hoek kijken als ik afdwaal naar het onderbewuste. Ik vraag mij dan af of dat de reden is waarom de trap op de begane grond afbrokkelt: omdat het verstand afwezig is.

En dan over de leerlingen: ik ben iets aan het leren en ik spring het diepe in, en ik weet dat het goed komt omdat ik word opgevangen.

7 jaar geleden
Beheerder

Vraag mij iets af? Als de traptreden afbrokkelen verandert de trap in een glijbaan.
Dat is precies wat er later namelijk gebeurt in die speeltuin.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Ja, of de trap verdwijnt en zit er dus een gat in de trap. Dus zonder de aanwezigheid van het verstand spring ik in het diepe?

7 jaar geleden
Beheerder

Nou ja, wie zijn hersens niet gebruikt kan domme dingen doen haha.
Maar soms moet je niet nadenken want het leven is een waagstuk.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Of, zoals de leerlingen dat zeggen: "YOLO!"